ASTK12541U Seminar: Ledelse: offentlig ledelse i organisa-tionsteoretisk kontekst

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Seminar: Management: Public Management in an Organisation Theory context

Kursusindhold
(del af specialisering i organisation og ledelse - læs mere via hjemmeside)
 

Kurset bygger videre på den grundlæggende introduktion til organisationsteori og offentlig ledelse, der er givet i faget national forvaltning på bachelor-delen.  På den baggrund udbygges forståelsen for offentlig ledelse, og en række ledelsestendenser behandles. Fagets sigte er at forbedre de studerendes kendskab til offentlig ledelse som felt samt forbedre deres analytiske og kritisk kompetence i relation til offentlig ledelse som fænomen. 

Kurset vil indeholde følgende undervisningsgange (bemærk at undervisningsgangen er placeret sammen to og to, planen er tentativ):

  1. Introduktion til ledelse og offentlige organisationer
  2. Caseøvelse
  3. Tillid og kontrol som begreber til analyse af ledelsesværktøjer
  4. Arbejde med teoretisk essay og feedback
  5. Motivation og crowding
  6. Gæsteforelæsning
  7. Ledelsesværktøjer baseret på regler
  8. Arbejde med præsentation af ledelsesværktøj til personalegruppe og feedback
  9. Ledelsesværktøjer baseret på socialisering
  10. Arbejde med design af ledelsesværktøj og feedback
  11. Ledelsesværktøjer baseret på belønning
  12. Arbejde med policy brief/beslutningsoplæg om ledelsesværktøj og feedback
  13. Ledelse i multinationale organisationer
  14. Workshop om endelig opgave
 

Formål
Fagets formål er primært at give de studerende teoretisk og analytiske værktøjer til at forstå og forholde sig kritisk til ledelsesværktøjer, der kan findes i den offentlige sektor.

Målbeskrivelser

Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:

  1. Beskrive de vigtigste vilkår, der gør sig gældende for ledelse i en offentlig kontekst,
     
  2. Præsentere hovedsynspunkter i organisationsteoretiske tilgange, og anvende disse til at analysere ledelse,
     
  3. Identificere og sammenligne forskellige betingelser for analyse, metode og teori, som de kommer til udtryk i den diskuterede litteratur,
     
  4. Selvstændigt anvende begreber, teorier og metoder i analyse af relevant empirisk materiale,
     
  5. Kritisk analyserer fordele og ulemper ved de forskellige analysestrategier, metoder og teorier, som de kommer til udtryk i litteraturen,
     
  6. Vurdere relevansen af de forskellige analysestrategier, metoder og teorier, som de kommer til udtryk i litteraturen,
     
  7. Relatere uenigheder og udviklinger i de forskellige tilgange til udviklingen i forvaltnings- og organisationsstudier generelt,
     
  8. Reflektere over metateoretiske standarder for teorivalg og teoribedømmelse.
 
Kompetencebeskrivelse
Faget giver værktøjer til at analysere ledelsesværktøjer for derigennem at opnå en bedre forståelse af fordele og ulemper ved et specifikt ledelsesværktøj. Udover en bedre forståelse for forskellige teoretiske tilgange sigter faget på at være anvendelsesorienteret. Forskellige teoretiske tilgange vil blive sat i spil i forhold til empirien og intentionen er derigennem at styrke de studerendes analytiske egenskaber. Dette understøttes endvidere ved et stærkt fokus på skriftlighed.

Faget giver en bedre forståelse af offentlig ledelse og vil derfor være anvendeligt i en lang række erhvervsmæssige sammenhænge.
Faget vil undervejs inddrage metodiske overvejelser i forbindelse med analyser af ledelse og vil i den sammenhæng kunne fungere forberedende til specialet.
Faget vil arbejde systematisk med de studerendes skriftlighed og dermed være relevant både for fremtidige akademiske projekter såvel som i erhvervsmæssig sammenhæng.

Eksamensform
Fem opgaver, der løbende skal afleveres og som samlet gives en karakter ved fagets afslutning.

En endelig gennemgangsplan og pensumliste vil være klar i god tid før semesterstart. Som eksempler på litteratur, der vil blive anvendt, kan følgende nævnes:

Andersen, Lotte B. og Lene H. Pedersen (2012):” Public Service Motivation and Professionalism”, International Journal of Public Administration, vol. 53, no. 1, pp. 46-57.

Antonsen, Marianne and Torben Beck Jørgensen (1997): “The ‘Publicness’ of Public Organizations” in Public Administration vol. 75, summer 1997, pp.337-357.

Bijlsma-Frankema, Katinka and Ana Cristina Costa (2005): “Understanding the Trust-Control Nexus” in International Sociology, vol. 20, no. 3, pp. 259-282.

Braddach, Jeffrey L. and Robert G. Eccles (1989): “Price, Authority and Trust: From Ideal Types to Plural Forms.” in Annual Review of Sociology, no. 15, pp.97-118.

Costa, Ana Cristina and Katinka Bijlsma-Frankeman (2007): “Trust and Control Interrelations: New Perspectives on the Trust Control Nexus” in Group and Organization Management Vol. 32, No. 4, pp. 392-406.

Das, T.K. and Bing-Sheng Teng (2001): “Trust, Control, and Risk in Strategic Alliances: An Integrated Framework” in Organization Studies, vol. 22, no. 2, pp. 251-283.

Eisenhardt, Kathleen M. (1985): “Control: Organization and Economic Approaches” in Management Science, vol.32, no. 2, pp. 134-149.

Johnson, Phil og Joanne Duberley  (2000): Understanding Management Research: An Introduction to Epistemology. London: Sage Publications.

Osterloh, Margit and Bruno S. Frey (2000): “Motivation, Knowledge Transfer, and Organizational Forms”, Organization Science, vol. 11, no. 5 (Sep.- Oct., 2000), pp.538-550.

Ouchi, Wiliam G. (1980): ”Markets, Bureaucracies, and Clans” in Administrative Science Quarterly, Vol. 25, No. 1, (Mar., 1980), pp. 129-141.

Perry, James L. og  Lois R. Wise (1990): “The Motivational Bases of Public Service”, Public Administration Review vol. 50, no. 3, pp 367-73.

Rainey, Hal G. and Young Han Chun (2005): “Public and Private Management Compared” in Ewan Ferlie, Laurance E. Lynn Jr., and Christopher Pollitt (eds.): The Oxford Handbook of Public Management. Oxford: Oxford University Press.
Forvaltning og international forvaltning på grunduddannelsen.
Undervisningen vil foregå som en blanding af forelæsning og studenterinddragelse. Faget afholdes som et seminar og der vil derfor blive lagt stor vægt på aktiv deltagelse. Aktiv deltagelse er en betingelse for at kunne gå til eksamen i faget. Der vil i løbet af undervisningsperioden blive stillet fem mindre opgaver, som alle skal bestås og som samlet vil blive karakterbedømt i slutningen af fagets forløb. Der lægges altså også stor vægt på skriftlighed i faget, og der vil blive arbejdet aktivt med de studerendes evner til at formidle komplekse ledelsesmæssige problemstillinger både til et publikum bestående af praktikere og akademikere. Der må påregnes to ugentlige afleveringer i de fleste uger. En aflevering til seminaret, der skal danne baggrund for feedback og diskussion og en endelig aflevering til den samlede portefølje. En samlet plan for afleveringsfrister forelægger ved semesterstart.

Faget udbydes som et intensivt forløb med gennemsnitligt fire timer om ugen over 7 uger. Faget er en del af specialiseringen i organisation og ledelse og udbydes så det tidsmæssigt og indholdsmæssigt er koordineret med faget Styring og evaluering: Resultatstyring i teori og praksis (v. Mads Kristiansen) og faget Organisation: Organisationsteori og offentlige organisationer (v. Caroline Grøn). Faget er åbent for alle, men da det er et seminar med 25 pladser, vil prioritet blive givet til studerende, der følger specialiseringen.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Seminaropgave
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Seminaret bedømmes af underviseren med karakter efter 7-trinsskalaen