ASTK12519U Seminar: Projektledelse i organisationer

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Seminar: Project management in organizations

Kursusindhold

Kursets indhold er søgt bygget op omkring en praktisk og caseorienteret tilgang til projektledelsesredskaber og projektdiscipliner. Indholdet på seminaret vil berøre:

  • Redegørelse for feltet hovedemner, samt begrebet projektledelse og dets betydning for organisationer
     
  • Anvendelse samt diskussion af forskellige metoder/redskaber til at lede projekter og processer af en divers karakter
     
  • Konkrete redskaber til systematisk at planlægge, strukturere, budgetlægge, tidsestimere, dokumentere, ressourceallokere, og evaluere projektindsatser samt større events og kampagner
    • Herunder: Praktisk brug af bl.a. Gantt chart, WBS (Work Breakdown Structure), Business cases
       
  • Gennemgå og diskutere faser i et projektforløb
     
  • Diskussion af betydningen af god (projekt)ledelse
     
  • Diskussion af (teori og praksis) Management vs. ledelse
     
  • Anvende og kombinere viden om organisationers struktur, kultur og processer til at forklare, hvordan projekter i givne omgivelser ledes bedst muligt
     
  • Organisations- og arbejdspsykologi (herunder coaching)
     
  • Teams: Teamroller, teamdynamik og ledelse af teams
Målbeskrivelser

Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne (jf. indholdsbeskrivelsen):

  • Redegøre for feltets hovedemner, begreber og dets betydning for organisationer
     
  • Anvende, diskutere, analysere forskellige (konkrete) metoder/redskaber til at lede projekter og processer af en divers karakter
     
  • Præsentere løsninger på konkrete projekter/cases
     
  • Diskutere betydningen af samt aspekter ved
     
  • Diskutere af betydningen af god (projekt)ledelse
     
  • Diskussion forskellen (teori og praksis) mellem management vs. ledelse
     
  • Anvende og kombinere viden og teori om organisationers struktur, kultur og processer til at forklare, hvordan projekter i givne omgivelser ledes bedst muligt
     
  • Relatere emner fra Organisations- og arbejdspsykologien (herunder coaching) til at skabe bedre forståelse for projektarbejde og projektledelse
     
  • Have indsigt i hvorledes teams, teamroller, teamdynamik bidrager til gennemførelse af projekter med flere personer involveret

 

Kurset har som overordnet formål, arbejde med projektledelse baseret på faglig indsigt og metoder forbundet med særlig de udfordringer, der er med projekter i rammerne af organisationer. Derfor vil teorien på kurset indeholde elementer fra organisationspsykologi, forvaltning samt mere managementinspirerede tilgange.

Deltagerne vil også få mulighed for at arbejde med oplevede udfordringer i eget projektarbejde og dermed med også at med finde praktiske løsninger herpå.

Kurset har til formål at introducere deltagerne til projektledelse som et disciplineret felt, med egne metoder og faglighed.

Kurset har til formål at præsentere et fag i udvikling, derfor er seminaret også kun en introduktion til arbejdet med projektledelse.

Kompetencebeskrivelse

Faget er relevant for studerende, der ønsker at:

  • Tilegne sig relevant teori og metode til at kunne styre og lede projekter i rammerne af organisationer
     
  • Opnå praktisk erfaring med: Projekttyper- og modeller, planlægning, projektfaser, work-flow-management, budgetlægning, ressourceallokering, team-ledelse, dokumentation, evaluering og opfølgning
     
  • I praksis at arbejde med konkrete projekter/cases. De studerende arbejder i teams
     
  • Introduceres til projektlederrollen: herunder: Hvad er god ledelse, Ledelsesformer, "Manager vs. Leder"
     
  • Introduceres til elementer fra organisationspsykologien og management teori

 

Der lægges vægt på at deltagerne får en anvendelsesorienteret tilgang til arbejdet med ledelse af projekter. Endvidere lægges vægt på at styrke færdigheder inden for præsentationsteknik, strukturering af projektforløb.

På denne baggrund ruster seminaret den studerende til at indgå i jobfunktioner som indbefatter projektarbejder, arbejde i teams og ikke mindst ledelse af netop projekter og teams. Derudover sigter seminaret på at gøre øvrige faglige kompetencer tilegnet på studiet anvendelige i rammerne af dominerende arbejdsformer i det private og i organisationer.

Bason, C.: Velfærdsinnovation, Børsens Forlag 2007

Covey, S. 7 Gode Vaner, Schulzt Forlag, 2007

Donnellon, A.; Leading Teams, Harvard Business School Press  2006

Duffy, M.G.: Managing Projects, Harvard Business School Press 2006

E. Schein: Organisationskultur og ledelse, Valmuen, 1994

Graversen et al: Arbejdslivets psykologi, Hans Reitzels Forlag, 2004

Greve, C.: Offentlig Ledelse og Styring, Jurist- og Økonomforbundets Forlag 2007
 
Jensen, A.F.: Projektmennesket, Århus Universitetsforlag, 2009

Jensen, A.F.: Projektsamfundet, Århus Universitetsforlag, 2010

Kelley, T.: Ten Faces of innovation, Doubleday, 2005

Kelley, T.: The Art of Innovation, Doubleday, 2001

Kousholt, B.: Projektledelse - Teori og praksis, Nyt Teknisk Forlag, 2008

Kummerow, M. J. Work Types - Understand your Work Personality, Business Plus, 1997

Lindegaard & Ryding Olsson: Power i projekter og portefølje, Jurist & Økonom forlag 2005

Madsen, F.: Projektledelse, Børsens Forlag 2006

Mikkelsen, H & Riis, J.O. Grundbog i Projektledelse

Mintzberg, H. Structures in Fives - Designing effective organizations, Prentice Hall 1983

Mintzberg, H.: Managing, Prentice Hall 2009

Røvik, K.A.: Organisasjonsteori for offentlig sektor, Universitetsforlaget 2004

Somers, M.: Coaching at work, John Wiley & Sons Ltd, 2007

Thylefors, I: Lederskab i velfærdsorganisationer, Hans Reitzels Forlag 2008
Kundskaber svarende til grunduddannelsen i statskundskab, især inden for forvaltning. Det forudsættes, at de studerende har grundlæggende færdigheder i brug af powerpoint og Excel.
Undervisningen tilrettelægges med en kombination af teori og praksis. Der vil være oplæg fra samt diskussion med underviseren. Under denne del vil seminaret indeholde præsentation og diskussion af litteratur og metoder indenfor området.
Der vil være studenteroplæg. De studerende vil arbejde i teams med konkrete cases og præsentere løsninger herpå (studenteroplæg) og perspektivere i forhold til udvalgt litteratur. Udvalget af cases vil ydermere reflektere "projektlederens hovedudfordringer" særligt set i rammerne af organisationer. Derudover vil casene sætte fokus på de grundlæggende projektdiscipliner. Konkrete case-udfordringer bliver indsamlet i samarbejde med rigtige organisationer.
Der sigtes på at afvikle 2-4 besøg hos større organisationer/​virksomheder undervejs i forløbet (eks. ReD Associates, COWI, Dansk Røde Kors, IO Interactive, Parti).
Der afholdes heldagsseminar i Chr. Hansen Aud.
Torsdag d. 26. september kl. 8.00-17.30
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Individuel seminaropgave
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Seminaret bedømmes af underviseren med ”Bestået/Ikke bestået”