ASTK12503U Seminar: Politisk kommunikation i interesseorganisationer

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Afventer engelsk titel

Kursusindhold

I de seneste par år har interesseorganisationer i stigende omfang oprustet deres kommunikationsafdelinger og professionaliseret interessevaretagelsen, så de er i stand til at sætte en politisk dagsorden. Men hvordan arbejder de med at sætte dagsordenen og hvor meget indflydelse har de på den politiske dagsorden? Det vil dette seminar forsøge at svare på med baggrund i en primært empirisk og casebaseret tilgang til aktørerne i det politiske kommunikationssystem.

For det første vil de organiserede interesser blive analyseret inden for det korporative, forhandlende system, som historisk set har været en stærk politisk arena, men som i de seneste par år har mistet sin styrke.

For det andet vil de organiserede interesser blive analyseret inden for rammerne af den parlamentariske styringskæde, hvor de enkelte politikere, partierne og regeringen mere intenst end nogensinde kæmper om at komme til orde i medierne og sætte dagsordenen for dermed at nå ud til vælgerne. Det vil blive analyseret, hvordan de organiserede interesser forsøger at påvirke partierne og deres politiske sekretariater samt regeringen og dens spindoktorer for at fremme egne sager.

Herunder vil der blive sat fokus på embedsapparatet, som kommunikativt er blevet professionaliseret i form af et øget antal kommunikationsmedarbejdere. Hvordan kan de organiserede interesser påvirke ministerierne, og hvordan forsøger ministerierne at sætte dagsordenen?

For det tredje vil de organiserede interesser blive analyseret inden for rammerne af mediesystemet.

Medierne fremstår i dag som en af de vigtigste politiske arenaer, hvor forskellige aktører konkurrerer om indflydelse på at sætte den politiske dagsorden. De er over tid blevet løsrevet fra partierne, der er blevet mange flere af dem og hastigheden i nyhedsformidlingen er blevet øget markant. De er således blevet en selvstændig politisk aktør, som bestemmer, hvem og hvordan andre aktører kommer til orde på den politiske dagsorden-arena. At skabe den politiske nyhed, der kan sætte dagsordenen og dermed skaffe omtale og indflydelse, er således blevet en helt central del af måden at bedrive politik eller varetage sine politiske interesser på. Men hvor stor en rolle spiller medierne selv som selvstændig aktør og hvor stor en rolle spiller de som budbringer af interesseorganisationernes og andres budskaber? Hvordan har mediernes politiske journalistik ændret sig over årene? Hvad er nyheder og hvilke nyhedskriterier arbejder medierne efter? Hvilke kilder bruger de og hvorfor? Det er nogle af de centrale spørgsmål, som der vil blive gået i dybden med.

For det fjerde vil det sociale mediesystem blive analyseret nærmere. Hvordan kan de organiserede interesser bruge de nye sociale medier til at komme i kontakt med medlemmer og borgere med henblik på at sætte dagsordenen?

For det femte vil seminaret analysere de kommunikative mellemhandlere i form af professionelle kommunikations- eller lobbyfirmaer samt videnproducenter i form af private tænketanke, der arbejder for de organiserede interesser.

Seminaret har fokus på danske forhold og danske cases vil blive inddraget aktivt i undervisningen. 

Seminaret er opbygget omkring følgende overskrifter:


  1. Introduktion til arenaen: Den politiske dagsorden
     
  2. De organiserede interesser
     
  3. Lobbyisme i organisationer
     
  4. Medierne: Den politiske journalistik og den politiske nyhed
     
  5. Kilderne: Organisationer, politikere, eksperter og kommentatorer
     
  6. Partier og politikere: Aktør eller statist
     
  7. Embedsapparatet: Faglighed og politisk kommunikation
     
  8. Sociale medier: I dialog med omverdenen
     
  9. Spindoktorer og kommunikationschefer: Magtens fyrste eller telefonpasser
     
  10. Mellemhandlerne: Lobbybureauer og tænketanke
Målbeskrivelser

Seminarets målsætninger er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:

  • beskrive, hvordan interesseorganisationer og sekundært partier, spindoktorer og embedsapparatet arbejder med politisk kommunikation
     
  • beskrive, hvordan den politiske dagsorden sættes og hvordan medierne fungerer
     
  • præsentere udviklingstendenser i måden, hvorpå den politiske dagsorden sættes
     
  • kritisk analysere fordele og ulemper ved en given kommunikationsstrategi, som har til hensigt at sætte den politiske dagsorden og påvirke beslutningstagerne

 
Kompetencebeskrivelse

Seminaret er særdeles brugbart for studerende, der stiler mod at arbejde med politisk kommunikation i organisationer af enhver art.

Udkast til litteraturliste (endelig liste foreligger primo juni)

Albæk, Erik, Peter Munk Christiansen & Lise Togeby, Eksperter i medierne. Dagspressens brug af forskere 1961-2001, Magtudredningen, Aarhus Universitetsforlag, 2002. 

Bild, Tage og Sigge Winther Nielsen, Partier i bevægelse. Hovedtræk af det danske partisystems udvikling, Institut for Statskundskab, arbejdspapir 2008/05.

Binderkrantz, Anne Storkjær og Peter Munk Christiansen, Making it to the News. Interest Groups in the Danish Media, 2013. www.interarena.dk 

Binderkrantz, Anne Skorkjær og Peter Munk Christiansen (2010). "Tordenskjolds soldater. Interesseorganisationer i medierne", Politica, 1, 2010. 

Binderkrantz, Anne Storkjær m.fl., Accessing political arenas.Interest group access to the administration, parliament and media, 2012, Aarhus Universitet. www.interarena.dk

Binderkrantz, Anne Storkjær m.fl., Balancing Gains and Hazards: Interest Groups in Electoral Politics, 2012, Aarhus Universitet. www.interarena.dk

Christensen, Jørgen Grønnegaard, Poul Erik Mouritzen, Asbjørn Sonne Nørgaard (red.)., De store kommissioner. Vise mænd, smagdommere eller nyttige idioter, Syddansk Universitetsforlag, 2009.

Christoffer Green-Pedersen: Partier i nye tider - Den politiske dagsorden i Danmark, Aarhus Universitetsforlag, 2012.

Danske Medier, Internettet og folketingsvalget 2011, 2013.

Esbensen, Mads Christian, Lobbyisme i organisationer, Dansk Psykologisk Forlag, 2012.

Finansministeriet, Økonomiaftale mellem regeringen og regionerne for 2013, juni 2012.

Finansministeriet, Evaluering af kommunalreformen, 2013.

Jensen, Lotte, Væk fra afgrunden - Finansministeriet som moderne styringsaktør, Syddansk Universitetsforlag, 2008.

Lund, Bo Bredsgaard og Mads Christian Esbensen, Samtaler om spin, Insiderberetninger om medier og politik, Haase og Søns Forlag, 2006.

Lund, Anker Brink, Den redigerende magt. Nyhedsinstitutionens politiske indflydelse, Århus Universitetsforlag, 2002.

Lund, Anker Brink, Ida Willig og Mark Blach-Ørsten, Hvor kommer nyhederne fra? Den journalistiske fødekæde i Danmark før og nu, Ajour, 2009.

Mandag Morgen, Løftebrudsregeringen er en myte, juni, 2012. www.mm.dk

Nielsen, Sigge Winther, Politisk Marketing. Personer, partier og praksis, Karnov Group, 2011.

Pedersen, Ove K. og Anders Esmark m.fl., Den politiske journalistik, Ajour, 2000.

Politica, Medier og politik i Danmark, nr. 3, september, 2010. 

Regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen”, oktober 2011.

Rigsrevisionen, Beretning om praksissektoren, august 2012. 

Rigsrevisionen, Notat til Statsrevisorerne om beretning om aktiviteter og udgifter i praksissektoren, februar 2013. 

Stubager, Rune, Kasper Møller Hansen og Jørgen Goul Andersen, Krisevalg - økonomien og Folketingsvalget 2011, 2013.

Kundskaber svarende til grunduddannelsen i statskundskab.
Seminaret vil være en kombination af casebaserede forelæsninger, caseanalyser, eksterne oplæg og kollektive diskussioner. Der forventes aktiv deltagelse.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Seminaropgave
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Seminaret bedømmes af underviseren med ”Bestået/Ikke bestået”