ASTK12171U UDBUD: Demokrati, etik, vold og ansvarlighed

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Democracy, ethics, violence and accountability

Kursusindhold

Etik er blevet et af de centrale fokuspunkter for offentlig myndighedsudøvelse og med god grund. Borgerne i et demokratisk retssamfund stiller etisk krav til forvaltningen af samfundet goder. På den ene side forventer borgerne at myndighedsudøvelse lever op til almene etiske principper, men på den anden side synes der til tider at være en forståelse af, at offentlig myndighedsudøvelse fordrer andre etiske og moralske overvejelser end hvad der almindeligvis gør sig gældende. Dette rejser spørgsmålet om hvordan og hvilke principper embedsmænd i den offentlig administration bør agere efter og om der faktisk eksisterer én moral for borgerne og en anden, når man indtager en position i den offentlige administration.

Idealerne til en moderne embedsmand blev beskrevet af Max Weber under det latinske slogan ”Sine ira et studio”. Spørgsmålet er imidlertid hvordan Webers idealfremstilling ser ud i praksis og om de idealer borgerne i et moderne demokratisk samfund stiller til moderne embedsmænd er realistiske.

Med udgangspunkt i etiske overvejelser i forbindelse med to specifikke samfundsprofessioner – politiet og militæret – vil kurset rejse en række spørgsmål omkring demokrati, profession, etik og styring. Kurset starter med en generel introduktion til problemfeltet og diskuterer herefter hvilke problemstillinger og hvilken status demokratier står over for i forsøget op at stille forvaltningen til ansvar for dens handlinger. Herefter rejses diskussionen omkring embedsmænds forpligtigelser i forhold til den rolle de indtager som
en del af den offentlige forvaltning. Endvidere rejses spørgsmålet – med udgangspunkt i en række cases – om hvilke etiske krav der gør sig gældende for politiet og militæret. Sidst, så ser vi på hvordan disse institutioner forsøger at håndtere spørgsmål omkring praktisk etik.
Målbeskrivelser

Kurset har til formål at give den studerende et kendskab til generelt og specifikt i forhold til to centrale samfundsinstitutioner. Efter kurset er det håbet at den studerende kan:

  • Beskrive teorier om politiet og militæret
  • Beskrive og analyserer etiske dilemmaer og teorier knyttet til disse to institutioner.
  • Præsenterer og redegøre for centrale teoretiske bidrag, analysere deres præmisser og anvende teorierne i konkrete cases.
  • Sammenligne forskellige teorier samt deres styrker og svagheder
  • Vurdere og analysere teorierne udsigelseskraft i forhold til politiet og militæret i dag. 
  • Arendt, Hannah (2006[1963]): Eichmann in Jerusalem – a report on the banality of Evil, New York: Penguin Books.
  • Applbaum, Arthur Isak (1999): Ethics for Adversaties – The Morality of Roles in Public and Professional Life, Princeton: Princeton University Press
  • Dwonkin, Ronald (1977): Taking Rights Seriously, Cambridge: Harvard University Press.
  • Walzer, Michael (2006[1977]): Just and Unjust Wars, New York: Basic Books
  • Walzer, Michael (2004): Arguing about War, New Haven: Yale University Press
  • Sartre, Jean Paul (1966): Rettergang, København: Vintens Forlag.
  • Lipsky, Michael (1980): Street-level-bureaucracy, New York: Russell Sage Foundation
  • Muir, William K. (1977): Police – street-corner-politicians, Chicago: The University of Chicago Press.
  • Holmberg, Lars (1999): Indenfor lovens rammer – politiets arbejdsmetoder og konkrete skøn, Gyldendal.
  • Møller, Lars (2010): Vi slår ihjel – og lever med det. København: Informations Forlag.
  • Huntington, Samuel (1957): The Soldier and the State, Cambridge: Belknap Press.
  • Kleinig, John (1996): The Ethics of Policing, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Rosanvallon, Pierre (2011): Democratic legitimacy – impartiality, reflectivity, proximit, Princeton: Princeton University Press.
  • Owens, Patricia (2007): Between War and Politics – International Relations and the Thought of Hannah Arendt, Oxford: Oxford University Press.
  • Weber, Max (2003): Udvalgte tekster – Bind 1, København: Hans Reitzels Forlag
  • Coady, C.A.J (2008): Morality and Political Violence, New York: Cambridge University Press
  • Coady, C.A.J (2008): Messy Morality – The Challenge of Politics, Oxford: Oxford University Press.
  • Peters, B. Guy (2001): The Politics of Bureaucracy (5. Ed), London: Routledge.
  • Wakin, Malham M (1986): War, Morality, and the Military Profession, Westview Press
  • Thompson, Dennis F. (2005): Restoring responsibility – Ethics in Government, Business and Healthcare, Cambridge: Cambridge University Press
  • Bittner, Egon (1974): Florence Nightingale in Pursuit of Willie Sutton – A Theory of the Police, in: Tim Newburn (ed)(2005): Policing – Key Reading, Willan Publishing
  • Klockars, Carl B. (1985): The Idea of the Police, Sage Publications.
  • Rosanvallon, Pierre (2008): Counter-Democracy: Politics in an Age of Distrust, Cambridge: Cambridge University Press
  • Olsthoorn, Peter (2005): Honor as a motive for Making Sacrifices, in: Journal of Military Ethics,  vol. 4: No. 3.
  • Olsthoorn, Peter (2011): Loyalty and Professionalization in the Military, in: Paolo Tripodi & Jessica Wolfendale (ed.): New wars and new Soldier – Military Ethics in the Contemporary World, Surrey: Ashgate.
  • Andersen, Niels Åkerstrøm (2007): Legende magt, København: Hans Reitzels Forlag.
Kurset forudsætter et kendskab til politisk teori og idehistorie svarende til bacheloruddannelsen i statskundskab. Derudover en nysgerrighed og lyst til at behandle politiet og militæret som to centrale politologiske forskningsobjekter og diskuterer etiske spørgsmål i relation til disse to institutioner.
Seminaret vil bestå af præsentationer fra underviser samt diskussion og oplæg fra de studerende. Seminarets tematikker vil blandt andet blive belyst gennem en række cases, der relaterer sig til etiske spørgsmål i forbindelse med politiet og militæret. Derudover vil der muligvis blive inviteret eksterne oplægsholdere.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fri opgave
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.