ASTK12154U UDBUD: Evalueringsdanmark

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

UDBUD: The Evaluation Denmark

Kursusindhold

Evaluering af offentlige programmer og indsatser er blevet en integreret del af dansk forvaltningstradition. Evaluering anvendes i stigende omfang til statslig styring, fra undervisnings- og arbejdsmarkedsområdet over bistand og sundhed til kultur. Evaluering er et vilkår, man som organisation må forholde sig til og acceptere. Men evaluering er ikke uskyldigt. Beslutningen om hvad der, skal underkastes evaluering og hvordan der evalueres er bestemmende for resultatet. Kursets formål er at belyse og beskrive, hvordan evaluering bliver en del af dansk forvaltningstradition, og at beskrive, hvordan evaluering får konsekvenser for de programmer og indsatser der evalueres. Kurset stiller spørgsmålstegn ved, om foretagne evalueringer tilgodeser den kompleksitet og nuancerigdom, der er til stede i de evaluerede programmer?  Kan vi forvente at evaluering bidrager til udvikling af de evaluerede indsatser? Og hvilke krav, etiske som faglige, må vi stille til evaluering?

Foreløbig gennemgangsplan:

  1. Udviklingen af evaluering som styringsredskab
  2. Evaluering og magt – hvad evalueres og hvad evalueres ikke
  3. Evalueringsmodeller – teori og metode
  4. Teoribaseret evaluering
  5. Kompleksitet i evaluering – evaluering af komplekse sammenhænge
  6. Etiske aspekter af evaluering
  7. Evaluering i politisk kontekst
  8. Praksis, socialstyrelsen, akkrediteringsinstitutionen, Udenrigsministeriet
  9. Praksis, KORA
  10. Eksamensforberedelse
Målbeskrivelser

Udbuddets målsætning et at sætte den studerende i stand til, efter endt undervisning, at kunne:

  • Beskrive de væsentlige træk ved fremkomsten af evaluering som styringsredskab i dansk forvaltning
  • Beskrive væsentligste teoretiske træk ved evaluering
  • Beskrive mulige evalueringsmodeller, og begrunde metodevalg
  • Beskrive og perspektivere kritik af evaluering
  • Formulere begrundede krav til evaluering
  • Anvende teoriapparatet til analyse af konkrete cases
  • Formulere og begrunde mulige evalueringsdesign for konkrete programmer

Kompetencebeskrivelse:
På grund af udbredelsen af evaluering i dansk offentlig styring er kurset særdeles brugbart for den studerende, der vil arbejde i offentlig forvaltning. Udbuddet styrker den studerendes evne til at forstå udbredelsen og indretningen af statslig styring, herunder evaluering.
 

Nedenstående er eksempler på litteratur, der vil blive anvendt på faget:

Shaw, Ian, Graham Ronald Shaw, Jenifer C, Green, Melvin Mark: The Sage Handbook og Evaluation, Sage 2006

Krogstrup, Hanne Kathrine: Kampen om Evidens, Reitzel 2011

Vedung, Evert: Utvärdering i politik og forvaltning, Studentlitteratur 2007

Morris, Michael: Evaluation Ethics for best Practice Cases and commentaries, Guilford Press, 2008

Quinn Patton, Michael, Developmental Evaluation,GuilfordPress, 2011

American Evaluation Association: Guiding Principles for Evaluators

Foss Hansen, Hanne: Choosing Evaluation Models

A Discussion on Evaluation Design, Evaluation, Oktober 2005

Beck Jørgensen, Torben, Hanne Foss Hansen: Public Organizations, Multiple Constituencies, And Governance

Foss Hansen, Hanne: Systemisk Evalueringsstyring: potentialer og udfordringer, idsskriftet Politik, 1. 2008

Dahler Larsen, Peter: Evaluering og magt, magtudredningen, 2004

Folketinget: L 108 Forslag til lov om et analyse og forskningsinstitut for kommuner og regioner, samling: 2011-12

Kundskaber svarende til grunduddannelsen i statskundskab
Undervisningen vil foregå som en blanding af forelæsning, studenterinddragelse og caseanalyse af konkrete eksempler på brug af performance management. Der forventes at være eksterne oplægsholdere. Der forventes endvidere aktiv deltagelse.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Synopsiseksamen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.