ASTK12149U Lederskab i praksis, baseret på strategiske mesterværker

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Leadership in Practice, Based on Strategic Masterpieces

Kursusindhold

Fagets omdrejningspunkt er relationen individ-organisation, med fokus på lederens rolle og betydning. Faget sigter mod, at forberede deltagerne på arbejdslivet i organisationer, samt give dem de værkstøjer der skal til for, at blive gode strategiske ledere.

I modsætning til traditionelle teoretiske Human Ressource Management fag, vil der hovedsageligt blive fokuseret på strategisk lederskab i praksis. Udbuddet vil i stor grad inddrage brugen af digitale filmmedier, interviews med topledere mv. for derigennem, at videregive konkrete råd til deltagerne, samt fremhæve forskelle og ligheder mellem kulturer og industrier. Der vil især blive lagt vægt på de mere kontroversielle klassiske management-mesterværker, herunder ’spinddoktor-biblen ’Fyrsten’.

Undervisningsemner (14 uger (2 x45 min)):
Introduktion til fundamentale management teorier. Introduktion til de klassiske management værker, ’The Art of War’ og ’Fyrsten’ inkl. emner som; Mission & Vision, First mover advantage, External Organizations & Markets, The ideal leader, The bases for a comeback, Picking your fights, Moral & discipline, Organizational structure, The Successor, Studying great leaders and staying alert, Readiness, Opportunity & Action, The use of Consultants, Popularity & Efficiency, Management by fear, Flatterers & Truthful advisors, Turning Trouble-shooters into Scapegoats, Personal appearance, Delivering Good & Bad News, Enterprises, Greatness & public diversion m.fl.

Samfundsvidenskabelig relevans: Lederskab påvirker ikke kun individ og gruppe, men hele samfundet, samt relationen til andre stater. ’Fyrsten’ betragtes af mange som en bibel indenfor realpolitik og har dermed også relevans i forbindelse med politiske - eller økonomiske krisetider. Udbuddet støtter samfundets interesse i, at offentlige og private organisationer har indsigt i ledelse og strategi, samt kan kommunikere sammen.

Målbeskrivelser

Udbuddets målsætning er gennem tilfredsstillede deltagelse, at sætte deltagerne i stand til kritisk, at kunne analysere begreber og teorier om ledelse i praksis, herunder ledelse i private virksomheder, offentlige organisationer mv.

Deltagerne vil i form af komparative analyser, kritisk vurdere og belyse konsekvenserne af lederens beslutninger for ham/hende selv, organisationen, ansatte, samt samfundet. Deltageren vil således bedre kunne indgå i arbejdsmæssige organisatoriske processor, lede, samt forholde sig til lignende problemstillinger i forbindelse med specialeskrivning eller forberedelse a ph.d.-projekter.


Kompetencebeskrivelse
Gennem aktiv deltagelse i udbuddet forberedes deltagerne på arbejdslivet og opnår gode forudsætninger for, at forholde sig til lignende problemstillinger i forbindelse med specialeskrivning og evt. forberedelse af ph.d.-projekter.

Foreløbig litteraturliste:

Bøger:
Ole Fogh Kirkeby, The Virtue of Leadership. 1. Udgave. Copenhagen Business School Press 2007. Sideantal: 176. 

Niccolò Machiavelli’s ’Fyrsten’ (Il Principi) oversat af Evald Longfors og Werner Pawl. Borgens Forlag 1962. 2 udgave, 2007. Sprog: Dansk. Sideantal: 115.

Machiavelli on Modern Leadership: Why Machiavelli's Iron Rules Are As Timely And Important Today As Five Centuries Ago. Michael A. Ledeen. St. Martin's Griffin; 1st edition May 5, 2000. Sideantal: 224.

Sådan tænker ledere. Benjamin Holk Henriksen & Fredrik Lassenius. L&R Business 2010. Sideantal: 192.

Sun Tzu’s ’The Art of War’. Translated and with an introduction by Samuel B. Griffith. Oxford University Press 1971. Sideantal: 192.

Jim Collins ’ Good to great’. 2009. Chapter 2: Level 5 Leadership. P. 17-40. Sideantal: 24.

Steen Hildebrandt om Ledelse. Langsigtet ledelse I en kortsigtet verden. 3 oplag. Ledelsesforlaget 2005. Sideantal: 196.

Stephen P. Robins, David A. Decenzo. Fundamentals of Management third edition. Pentice Hall. Sprog: Engelsk. Early theories of motivation (Abraham Maslow and McGregor) Side 314-316. 

Artikler:
Brief case: Mission, vision and strategic intent. Campbell, Andrew ; Yeung, Sally Long Range Planning, 1991, Vol.24(4), pp.145-147 [Peer Reviewed Tidsskrift] Sideantal: 6 (3 A4). 

The Warrior Model of Leadership: Classic Perspective and Contemporary Relevance. Authors: Nice, David C. Leadership Quarterly; Fall98, Vol. 9 Issue 3, p321, 12p. Sideantal: 24 (12 A4). 

Extending Turnaround Process Research. Lohrke, Franz T ; Ahlstrom, David ; Bruton, Garry D. Journal of Management Inquiry, 2012, Vol.21(2), pp.217-234 [Peer Reviewed Tidsskrift]. SAGE Publications. Sideantal: 36 (18 A4).

Winston Churchill, a leader from history or an inspiration for the future? Caroline Longstaffe. Industrial and Commercial Training, 2005, Vol.37(2), p.80-83 [Peer Reviewed Tidsskrift] Emerald Group Publishing Limited. Sideantal: 8 (4 A4).


Supplerende materiale:    
The Mind of a Leader I, produceret af Benjamin Holk Henriksen.
26 film om lederskab i praksis, baseret på Niccolò Machiavelli’s ’Fyrsten’. Filminterviews med 34 topledere, herunder: Michael Dukakis, Philip Kotler, Philippe Stark, Mads Øvlisen, Anita Roddick, Poul Nyrup Rasmussen, Jørgen Vig Knudstorp m.fl. Sprog: Engelsk.
Trailer: http:/​/​www.themindofaleader.com/​

The Mind of a Leader II, produceret af Benjamin Holk Henriksen. 13 film om lederskab i praksis, baseret på Sun Tzu’s ’The Art of War’. Filminterviews med 26 topledere, herunder: Michael Dukakis, Philip Kotler, Philippe Stark, Mads Øvlisen, Anita Roddick, Poul Nyrup Rasmussen, Jørgen Vig Knudstorp m.fl. Sprog: Engelsk.
Trailer: http:/​/​www.themindofaleader.com/​

The Mind of a Leader Animation series ’The Prince’ (Niccolò Machiavelli’s). Produceret af Benjamin Holk Henriksen 2012.

The Mind of a Leader Animation series ’The Art of War’ (Sun Tzu). Produceret af Benjamin Holk Henriksen 2012.

Undervisningen vil være en kombination af underviseroplæg, mundtlige og skriftlige studenteroplæg samt diskussioner med udgangspunkt i den fælles læste litteratur, aktuelle artikler, samt digitale filmmedier. Der vil eventuelt blive tale om inddragelse af gæsteforelæsere.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Synopsiseksamen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet
     
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet
     
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til indfri målbeskrivelsen for udbuddet