ASTK12130U Seminar: Ledelse i praksis

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Seminar: Leadership in Practice

Kursusindhold

Seminarets formål er at udvikle de studerendes evne til at lede.

I seminarets første modul studerer vi en række perspektiver på, hvordan man bedst leder mennesker, herunder i hvilket omfang god ledelse er organisations- og personafhængig. I andet modul praktiserer vi en række værktøjer med relevans for ledelsesrollen. Eksempelvis vil vi træne hvordan man coacher, hvordan man giver, opsøger og bruger rådgivning, hvordan man forhandler, samt hvordan man rekrutterer og afskediger. I tredje og sidste modul gennemfører vi en række øvelser med det formål at øge vores individuelle selvbevidsthed og udarbejde en personlig udviklingsplan.

Der skelnes i seminaret mellem uformelt og formelt ledelsesansvar. Uformel ledelse omfatter helt generelt evnen til at få andre til at følge ens initiativ, mens formel ledelse defineres som kontraktlig autoritet over et specifikt antal medarbejdere. Mens de fleste studerende vil have udøvet uformel ledelse via foreningsarbejde og lignende, vil der for mange gå et par år før egentlige lederstillinger opnås. Seminaret er mest relevant for studerende der på sigt ønsker at opnå det formelle ansvar.

Seminarets grundlæggende præmis er, at evnen til at lede er delvis medfødt og delvis noget der kan udvikles. Denne udvikling fremmes generelt bedre ved praktisk øvelse end ved teoretiske studier, og undervisningsformen bliver således præget af stort engagement og initiativ fra de studerendes side.
Målbeskrivelser

Første moduls målsætning er at sætte de studerende i stand til at:

-          Beskrive de vigtigste perspektiver på god ledelse

-          Vurdere perspektivernes værdi og relevans

-          Udvikle et selvstændigt perspektiv på god ledelse

Andet moduls målsætning er at udvikle de studerendes ledelsesmæssige værktøjskasse. Denne inkluderer teknikker indenfor coaching, rådgivning, forhandling, rekruttering og afskedigelse.

Tredje og sidste moduls målsætning er at udvikle de studerendes selvbevidsthed og fremme udarbejdelsen af deres personlige udviklingsplaner.

Kompetencebeskrivelse
Seminaret er relevant både for studerende der forbereder sig på formelle lederstillinger og for dem der indledningsvis vil bruge et par år på at lede uformelt. Kompetencerne der udvikles er relevante for både den offentlige og den private sektor. Seminaret er metodisk og praktisk, snarere end teoretisk, og det vil således ikke være tilstrækkeligt for studerende der ønsker at foretage akademisk forskning i ledelsesteori.

I første modul studerer og diskuterer vi udvalgte kapitler fra nedenstående bøger. De relevante kapitler er samlet i et kompendium, der kan købes forud for semesterstart.

  • Boyatzis, Richard E. and McKee, Annie (2005) Resonant Leadership: Renewing Yourself and Connecting with Others Through Mindfulness, Hope, and Compassion
     
  • Carnegie, Dale (1937) How To Win Friends and Influence People
     
  • Cialdini, Robert (2006) Influence: The Psychology of Persuasion
     
  • Covey, Stephen R. (1989) Seek First to Understand, Then to be Understood, in The Seven Habits of Highly Effective People
     
  • Ekman, Paul (2007) Emotions Revealed: Recognizing Faces and Feelings to Improve Communication and Emotional Life
     
  • Fernández-Araoz, Claudio (2007) Great People Decisions: Why They Matter So Much, Why They are So Hard, and How You Can Master Them
     
  • Maister, David (2008) Strategy and The Fat Smoker: Doing What’s Obvious, But Not Easy
     
  • Maiser, David (2003) Practice What You Preach: What Managers Must Do to Create a High Achievement Culture
     
  • Navarro, Joe (2008) What Every BODY is Saying: An Ex-FBI Agent’s Guide to Speed-Reading People
     
  • Raz, Thal (2003) The 10 Secrets of a Master Networker

 

I andet modul består litteraturen af et antal praktiske øvelser i form af cases, der gennemføres for at udvikle relevante ledelsesværktøjer.

I tredje og sidste modul anvendes øvelserne i grundbogen Finding Your True North: A Personal Guide, by Bill George (2008).

En længere liste af anbefalet litteratur vil blive gjort tilgængeligt på fagets hjemmeside. Det samlede pensum på 1200 sider er identisk for alle studerende.
Det forudsættes at de studerende er parate til at dele deres hidtidige ledelseserfaringer og fremadrettede ambitioner, samt at de er motiverede til at hjælpe deres medstuderendes læringsproces efter bedste evne.
I første modul forbereder de studerende sig individuelt til undervisningen ved at læse og vurdere tekster vedrørende ledelse. I dette modul forventes alle studerende én gang at præsentere for holdet og én gang at fungere som coach for en medstuderendes præsentation.

I andet modul er forberedelsen ligeledes individuel, mens de praktiske øvelser gennemføres i par eller mindre grupper.

I tredje og sidste modul danner vi studiegrupper af 4-5 studerende i hver. For at sikre risikovillighed i de personlige refleksioner skal øvelserne i dette modul kun deles med studiegruppen og ikke med underviseren eller resten af holdet.

Endeligt vil der i samarbejde med seminaret ”Projektledelse i organisationer v/ Henrik Højstrøm” blive arrangeret et antal gæsteoplæg af ledere fra forskelligartede organisationer.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Seminaropgave
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Seminaret bedømmes af underviseren med ”Bestået/Ikke bestået”