ASTK12123U Organisation: Organisationsteori og offentlige organisationer

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Organisation: Organisation Theory and Public Organisations

Kursusindhold

(del af specialisering i organisation og ledelse - læs mere via hjemmeside)

Kurset bygger videre på den grundlæggende introduktion til organisationsteori, der er givet i faget national forvaltning på bachelor-delen. På den baggrund udbygges forståelsen for organisationsteori som felt og en række centrale værker læses, diskuteres og kritiseres. Litteratur med et særligt offentligt sigte, fx Christopher Hoods Art of the State vil blive læst, men også mere generisk organisationslitteratur, fx Kjell Arne Røviks Trender og Translasjoner. Faget vil i vides muligt omfang sigte mod at læse hele værker/en enkelt eller to teoretikere per gang. Faget vil over semesteret dække en række tilgange til organisationer, både klassiske, men også nyere teorier vil blive inddraget.

Faget er primært teoretisk i sit udgangspunkt, men konkrete cases vil løbende blive inddraget, og de studerende opfordres til at tage udgangspunkt i en konkret case til eksamen.

Hvad kan faget bruges til?

Faget giver indblik i en række organisationsteoretiske tilgange og vil derfor være anvendeligt i en lang række erhvervsmæssige sammenhænge. Endvidere vil fagets fokus på analytisk anvendelse forbedre de studerendes analytiske kompetencer.

Faget vil fokusere på teorier der er generiske, men også teorier, der finder særlig anvendelse i en offentlig kontekst.

Faget vil undervejs inddrage metodiske overvejelser i forbindelse med analyser af organisationer og vil i den sammenhæng kunne fungere forberedende til specialet.

Målbeskrivelser

Fagets formål er at opbygge et grundigt kendskab til organisationsteori blandt deltagerne og sætte dem i stand til at anvende dette kendskab analytisk på empiriske problemstillinger.

Udbuddets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:

  • Beskrive de vigtigste temaer i organisationsteorien,
     
  • Præsentere hovedsynspunkter og udviklingstendenser i organisationsteoretiske tilgange,
     
  • Identificere og sammenligne forskellige betingelser for analyse, metode og teori, som de kommer til udtryk gennem de vigtigste tilgange behandlet i faget,
     
  • Selvstændigt anvende begreber, teorier og metoder fra de forskellige tilgange i analyse af relevant empirisk materiale,
     
  • Kritisk analysere fordele og ulemper ved de forskellige analysestrategier, metoder og teorier, som de kommer til udtryk i de valgte tilgange,
     
  • Vurdere relevansen af de forskellige analysestrategier, metoder og teorier, som de kommer til udtryk i de valgte tilgange,
     
  • Relatere uenigheder og udviklinger i de forskellige tilgange til udviklingen i forvaltningsstudier generelt,
     
  • Reflektere over meta-teoretiske standarder for teorivalg og teoribedømmelse.

En komplet gennemgangsplan og pensumliste vil være tilgængelig i god tid før semesterstart. Eksempler på litteratur, der vil indgå i faget er følgende:

Brunsson, Nils (2000): The Irrational Organisazation. Irrationality as a basis for organizational action and change. Bergen: Fagbokforlaget, kap. 1-3

Brunsson, Nils (2002): The Organization of Hypocrisy. Talk, Decisions and Actions in Organizations.København: Abstrakt, Copenhagen Business School Press, kap. 1-2, 9

Hood, Christopher (1998): The Art of the State. Culture, Rhetoric, and Public Management. Oxford: Oxford University Press

Røvik, Kjell Arne (2007): Trender og Translasjoner. Ideer som former det 21. århundrets organisasjon.Oslo: Universitetsforlaget

Scott, W. Richard og Gerald Fredrick Davis (2007): Organizations and organizing: rational, natural, and open systems perspectives. Upper Saddle River:Pearson Prentice Hall

Weick, Karl E.(2001): Making Sense of the Organization.Malden MA: Blackwell Publishers.pp.1-57,93-125,176-207

Forvaltning og international forvaltning på grunduddannelsen.
Faget er et udbud. Undervisningen vil foregå som en blanding af forelæsning og studenterinddragelse. Det forventes at deltagere i kurset møder frem til undervisning, har læst og deltager aktivt i diskussioner mv.

Der vil i slutningen af kurset blive afsat en dobbelt undervisningsgang til et ”opgaveseminar”, hvor de studerende vil få mulighed for at få feedback på udkast til synopser.

Faget er grundmodul i specialiseringen i organisation og ledelse, men vil også være åbent for studerende, der ikke følger specialiseringen.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 79
  • Forberedelse
  • 168
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Synopsiseksamen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet
     
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet
     
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til indfri målbeskrivelsen for udbuddet