ASTB12001U Videnskabsteori & Metodologi (VM)

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Scientific theory and Methodology

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i Statskundskab
Kursusindhold
Faget giver de studerende en indføring i samfundsvidenskabelig videnskabsteori og metodologi. Med vægten lagt på forskellige videnskabsteoretiske retninger sigter faget imod at give de studerende viden om, hvordan viden skabes. Faget giver et fundament til kritisk at kunne vurdere de anvendte undersøgelsesdesigns, metoder og kilder i samfundsvidenskabelig forskning, til kritisk stillingtagen til politologisk relevante kilder og argumenter samt til, at de studerende bliver i stand til at argumentere på et akademisk niveau.

under revision!
Målbeskrivelser
Introduktion til analysedesign, politologisk kildekritik og videnskabsteori giver de studerende
  • indsigt og træning i brugen af grundlæggende politologiske værktøjer til kritisk at analysere og vurdere forskellige former for primære og sekundære kilder, herunder deres analyseniveau, og hvilken type viden, de kan skabe
  • kendskab til årsagssammenhænge og forskellige definitioner af teoribegrebet, herunder hypoteser og deres indbyrdes relation
  • indblik i idealtyper og typologier
  • forudsætninger for at ’læse’ samfundet gennem en politologisk optik
  • basal indsigt i akademisk diskussion med internt konsistente argumenter, gennem argumentationsanalyse
  • grundlæggende forståelse for forskellige videnskabsteoretiske retninger og deres betydning i en samfundsvidenskabelig forskningsproces
Undervisningen består af en kombination af holdundervisning og forelæsninger.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 123
  • Forberedelse
  • 52
  • Forelæsninger
  • 52
  • Teoretiske øvelser
  • 48
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Faget bestås gennem udarbejdelse af en hjemmeopgave, som ved intern censur bedømmes ”Bestået/Ikke bestået”.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Målsætning for Introduktion til analysedesign, politologisk kildekritik og videnskabsteori er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:
  • bruge grundlæggende politologiske værktøjer til kritisk at analysere og vurdere forskellige former for primære og sekundære kilder, herunder deres analyseniveau, og hvilken type viden de kan skabe
  • demonstrere grundlæggende indsigt i årsagssammenhænge og forskellige definitioner af teoribegrebet, herunder hypoteser og deres indbyrdes relation
  • demonstrere grundlæggende indsigt i idealtyper og typologier
  • afkode og fremstille samfundsforhold ud fra en politologisk optik
  • demonstrere indsigt i principper for argumentationsanalyse af akademisk diskussion
  • demonstrere indsigt i og evne til at reflektere over forskellige videnskabsteoretiske retninger og deres betydning i en samfundsvidenskabelig forskningsproces.