ASTB05020U Bachelorprojekt
Årgang 2013/2014
Engelsk titel
Bachelor Thesis
Kursusindhold
Bachelorprojektet
indebærer, at den studerende under anvendelse af fagets teorier og
metoder udarbejder en opgave, der analyserer en selvvalgt
problemstilling, som retter sig mod konkrete samfundsforhold.
Bachelorprojektet skal have et politologisk sigte.
Målbeskrivelser
Bachelorprojektet giver
den studerende færdighed i:
• at formulere, afgrænse og operationalisere et analytisk problem i forbindelse med konkrete samfundsforhold
• at udvælge, diskutere og anvende relevante metodiske tilgange til analysen samt at udvælge, afgrænse, indsamle og bearbejde primært eller sekundært empirisk materiale af relevans for analysen
• at analysere empirisk materiale med henblik på besvarelse af problemstillingen
• at dokumentere analysen og diskutere dens styrker og svagheder
• at udvælge, diskutere og anvende relevante teoretiske begreber og begrebsbygninger i forbindelse med analysen samt at koble empirisk analyse med teoretisk indsigt og perspektiv
• skriftlig fremstilling af analysen, med logisk struktur og sproglig klarhed
• at give konstruktiv feedback og læse andres arbejde på de relevante præmisser, samt selv at modtage og anvende konstruktiv feedback af eget arbejde.
• at formulere, afgrænse og operationalisere et analytisk problem i forbindelse med konkrete samfundsforhold
• at udvælge, diskutere og anvende relevante metodiske tilgange til analysen samt at udvælge, afgrænse, indsamle og bearbejde primært eller sekundært empirisk materiale af relevans for analysen
• at analysere empirisk materiale med henblik på besvarelse af problemstillingen
• at dokumentere analysen og diskutere dens styrker og svagheder
• at udvælge, diskutere og anvende relevante teoretiske begreber og begrebsbygninger i forbindelse med analysen samt at koble empirisk analyse med teoretisk indsigt og perspektiv
• skriftlig fremstilling af analysen, med logisk struktur og sproglig klarhed
• at give konstruktiv feedback og læse andres arbejde på de relevante præmisser, samt selv at modtage og anvende konstruktiv feedback af eget arbejde.
Formelle krav
Det er et krav, at
den studerende har bestået mindst 120 ECTS, senest semestret før
bachelorprojektet påbegyndes.
Undervisningsform
Holdundervisning
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Projektarbejde
- 494
- I alt
- 550
Tilmelding
Selvbetjeningen på KUnet 1.
Almindelig undervisningstilmelding
2. Emnebeskrivelse uploades via kursussiden i Absalon
Efterår: før den 15. august 2013 kl. 12.00
Forår: før den 15. januar 2014 kl. 12.00
2. Emnebeskrivelse uploades via kursussiden i Absalon
Efterår: før den 15. august 2013 kl. 12.00
Forår: før den 15. januar 2014 kl. 12.00
Eksamen
- Point
- 20 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFaget afsluttes med aflevering af et bachelorprojekt, der bedømmes med karakter og med ekstern censur.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Karakteren 12 gives, når Bacheloropgaven på fremragende vis,
dvs. med ingen eller få uvæsentlige mangler, lever op til følgende
krav.
• Opgaven behandler selvstændigt og kritisk et selvvalgt problem, der vedrører konkrete samfundsforhold som har politologisk relevans.
• Der er sammenhæng i opgaven, dvs.:
- opgaven styres af behandlingen af et klart afgrænset og formuleret analytisk problem, og der er konsistens mellem problemformulering, problembehandling og konklusion;
- problemformuleringen er styrende for og begrunder metodevalg, valg af kilder, teoretiske valg og refleksioner samt analyse;
- opgavens delelementer og argumenter er relevante, nødvendige og tilstrækkelige for behandlingen af problemformuleringen;
- der er sammenhæng mellem teoretiske refleksioner og empirisk analyse, eksempelvis sådan, at de valgte teoretiske elementer finder anvendelse i analysen, reflekteres i analysen, eller omvendt reflekterer/ perspektiverer analysen;
- det formulerede problem besvares i opgaven.
• Opgaven bygger på selvstændig empirisk analyse baseret på primær- og/eller sekundærkilder,
• Der indgår selvstændig anvendelse af teori/ teoretisk refleksion/ teoretisk perspektivering
• Opgaven rummer en redegørelse og begrundelse for samt diskussion af den metodiske tilgang, og anvendelsen af empiriske og teoretiske kilder er tillige kritisk-refleksiv, dvs.:
- Opgaven udviser kildekritisk opmærksomhed i forhold til anvendt empirisk materiale
- Opgaven demonstrerer kritisk metodebevidsthed i forhold til indsamling, oparbejdning og analyse af empirisk materiale, og
- Opgaven udviser en kritisk-refleksiv tilgang til og anvendelse af teoretiske kilder.
• Alle væsentlige valg er begrundede.
• Alle nøglebegreber er defineret og diskuteret.
• Alle væsentlige påstande er dokumenterede og/eller argumenterede.
Karakteren 7 gives, når opgaven lever op til mål-kravene, men indeholder en del mangler og/ eller udviser en mindre grad af selvstændighed i analysen.
Karakteren 02 gives, hvor opgaven lever minimalt op til mål-kravene, men er præget af uselvstændigt og/eller overfladisk gennemført analyse og/eller ukritisk og/eller referatpræget anvendelse af teoretiske og/eller empiriske kilder.
• Opgaven behandler selvstændigt og kritisk et selvvalgt problem, der vedrører konkrete samfundsforhold som har politologisk relevans.
• Der er sammenhæng i opgaven, dvs.:
- opgaven styres af behandlingen af et klart afgrænset og formuleret analytisk problem, og der er konsistens mellem problemformulering, problembehandling og konklusion;
- problemformuleringen er styrende for og begrunder metodevalg, valg af kilder, teoretiske valg og refleksioner samt analyse;
- opgavens delelementer og argumenter er relevante, nødvendige og tilstrækkelige for behandlingen af problemformuleringen;
- der er sammenhæng mellem teoretiske refleksioner og empirisk analyse, eksempelvis sådan, at de valgte teoretiske elementer finder anvendelse i analysen, reflekteres i analysen, eller omvendt reflekterer/ perspektiverer analysen;
- det formulerede problem besvares i opgaven.
• Opgaven bygger på selvstændig empirisk analyse baseret på primær- og/eller sekundærkilder,
• Der indgår selvstændig anvendelse af teori/ teoretisk refleksion/ teoretisk perspektivering
• Opgaven rummer en redegørelse og begrundelse for samt diskussion af den metodiske tilgang, og anvendelsen af empiriske og teoretiske kilder er tillige kritisk-refleksiv, dvs.:
- Opgaven udviser kildekritisk opmærksomhed i forhold til anvendt empirisk materiale
- Opgaven demonstrerer kritisk metodebevidsthed i forhold til indsamling, oparbejdning og analyse af empirisk materiale, og
- Opgaven udviser en kritisk-refleksiv tilgang til og anvendelse af teoretiske kilder.
• Alle væsentlige valg er begrundede.
• Alle nøglebegreber er defineret og diskuteret.
• Alle væsentlige påstande er dokumenterede og/eller argumenterede.
Karakteren 7 gives, når opgaven lever op til mål-kravene, men indeholder en del mangler og/ eller udviser en mindre grad af selvstændighed i analysen.
Karakteren 02 gives, hvor opgaven lever minimalt op til mål-kravene, men er præget af uselvstændigt og/eller overfladisk gennemført analyse og/eller ukritisk og/eller referatpræget anvendelse af teoretiske og/eller empiriske kilder.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTB05020U
- Point
- 20 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- De forskellige hold er placeret i hver sin skemagruppe
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Henrik S. Jensen (3-7779744f7875823d7a843d737a)
Gemt den
28-10-2013