ASOK05424U Kvalitativ metode og analyse indenfor socialkonstruktivistisk tænkning

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Qualitative method and analysis in the frame of social constructionism

Uddannelse
KA Metodefag
Kursusindhold

Formålet med kurset er at videreudvikle de studerendes kompetencer indenfor socialkonstruktivistisk metode.

Kurset tager et poststrukturalistisk afsæt og retter fokus mod, hvordan vi kan studere fællesskaber fx på arbejdspladsen, i familien, blandt minoriteter eller andetsteds ved at generere viden om og analyse af interpersonelle relationer. Grundtesen er, at forståelse af menneskelig tilblivelse og udvikling må forstås gennem sproglig praksis (verbal såvel som nonverbal) i og omkring fælleskaber.

Således vil der på kurset blive arbejdet med analyse af selvtilvejebragt empiri, herunder interview, fokusgrupper og naturligt forekommet materiale, fx dokumenter som bør indsamles på en sådan måde, at det er anvendeligt til dekonstruktion af sproglig praksis.

På kurset fokuseres på socialkonstruktivistisk teori og diskursanalyse, herunder diskursteori (Foucault, Laclau og Mouffe) kritisk diskursanalyse (Fairclough), og socialpsykologisk diskursanalyse (Potter, Gergen og Wetherell). Formålet er, at de studerende bliver i stand til at anvende analysetilgangene i praksis, hvorfor kurset vil inkludere praktiske øvelser og opgaver, så de studerende ikke blot bliver vidende, men også handlingskompetente.

Målbeskrivelser

Målet for læreprocessen er, at den studerende efter gennemført kursus er i stand til at

  •  Begribe og operationalisere socialkonstruktivistisk teori, herunder metateori
  •  Indsamle empiri ved metoder der modsvarer den socialkonstruktivistiske tænkning
  •  Selvstændigt at kunne gennemføre diskursanalyse
  • Forholde sig refleksivt til eget metodisk arbejde og teoretisk tænkning indenfor rammen af den socialkonstruktivistiske videnskabsteori
Undervisningen tilrettelægges således, at der opnås mest mulig deltagerinvolvering via eksemplarisk læring og aktionslæring. Det betyder i praksis, at undervisningen vekselvirker mellem underviseroplæg og deltageroplæg med konkrete eksempler som omdrejningspunkt.

Herudover indgår individuelle øvelser og i grupper faciliteret af underviser, hvor det tillærte stof afprøves i praksis. Læring betragtes som en social proces, der bør faciliteres af underviser gennem tilpas forstyrrelse af de studerende.
Bemærk, at der er tekster som skal læses til første undervisningsgang.

Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 123,5
  • Forberedelse
  • 123,5
  • Forelæsninger
  • 28
  • I alt
  • 275,0
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Skriftlig opgave
Bedømmelse efter 7-trins-skalaen
Individuel eller gruppe
Omfang: Max 15 sider á 2400 tegn (inkl. mellemrum). Ved gruppebesvarelser tillægges 50 % á 2400 tegn pr. ekstra studerende.
Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
Eksamensperiode
Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.34) Afleveringsdatoer vil være tilgængelige på Absalon.
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.