ASOK05421U Kursus i Forsknings-designs

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

A Course in Research Designs

Uddannelse
KA Metodefag
Kursusindhold

Opbygning af stærke projekter og projektbeskrivelser som er levedygtige i en nutidig kontekst af discipliner, aktører, interesser/aftagere og retorikker.

Forløbet vil lægge vægt på at støtte studerende i selv at formulere projekter med klare, overbevisende og gennemførlige forskningsdesigns med henblik på større opgaver eller artikler. Kurset vil uundgåeligt inddrage mange forskellige forskningsmetoder, herunder fx behandle den gode tilrettelæggelse af interviews, litteraturstudier osv. Men i dette kursus er hovedfokus ikke at lære et antal metoder, men at bringe dem og andre elementer effektivt i spil i konteksten af et sammenhængende forskningsdesign.

Kurset vil have hovedvægt på samfundsvidenskabelige forskningsprocesser og projekter, men også i vid udstrækning inddrage det hensigtsmæssige samspil med andre forskningstraditioner og opbygning af tværdisciplinære samarbejdsprojekter.

Der læses og diskuteres både generel litteratur om samfundsvidenskabelige forskningsdesigns og en række konkrete eksempler på forskningsarbejde baseret på forskellige designs. De studerende arbejder desuden selv på udformningen af et design, som i løbet af kurset fremlægges og diskuteres i forskellige stadier.

Målbeskrivelser
Målet er at de studerende ved kursets slutning er i stand til selvstændigt at artikulere gode forskningsspørgsmål og udforme velvalgte og realistiske forsknings-designs egnet til at besvare dem. 

Nærmere bestemt skal den studerende kunne:


• anstille betragtninger over, hvilke problemstillinger den pågældende metode er egnet til at belyse
• demonstrere forståelse for, hvilke procedurer til indsamling og bearbejdning af data, som den på-
gældende metode påberåber sig
• anføre hvilke analyseparadigme(r), den pågældende metode er bærer af
• reflektere over den pågældende metodes styrke og svagheder
• anvende den pågældende metode stillet over for et givet datamateriale og forholde sig konstruktivt
og kritisk hertil

 
Som gennemgående kursus-bog anvendes Norman Blaikie: ”Designing Social Research”, Sage 2012, som opgives i sin helhed. Desuden læses nogle få videnskabsteoretiske artikler og en længere liste af artikler fra konkrete forskningsprojekter med forskellige designs. Valget af disse artikler vil i et vist omfang tilpasses holdets interesser og projekter. Artiklerne trykkes ikke som kompendium men deles via Absalon.
Der forudsættes et vist grundlæggende kendskab til videnskabsteoretiske grundbegreber og forskellige forskningsmetoder, svarende til hvad der kan forventes af studerende på kandidatuddannelsen.
Kombination af forelæsninger, diskussioner, projekt-arbejde og feedback. I kursets løb træner de studerende både i at identificere design-mæssige styrker og svagheder i publiceret forskningsarbejde, og i selv at opstille et forskningsdesign.
Ingen særskilte øvelseshold eller –timer.

Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 123,5
  • Forberedelse
  • 123,5
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275,0
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Udarbejdelse af skriftlig opgave, der bedømmes
med karakterer efter 7-trins-skalaen ved intern censur.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode
Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.26) Datoer er ikke fastlagt endnu (er klar i løbet af september måned)
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen