ASOK05331U Folkelig protest og demokrati i historisk og internationalt perspektiv

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Popular protest and democracy in a historical and international perspective

Uddannelse
KA Temafag
Kursusindhold

Kursets problematik og genstandsfelt

  • Hvilken rolle spiller folkelige protester og opstande i skabelsen af demokratiske regimer?
  • Er folkelige bevægelser forudsætning for et demokratis succesfulde udvikling?
  • Kan protester omvendt føre til indskrænkning eller ligefrem omvæltning af et demokratisk styre?
  • Hvorfor forekommer der i det hele taget protester også efter indførelsen af demokrati, og hvilken rolle spiller protester da i et demokratisk samfund?

Disse og lignende spørgsmål er den overordnede problematik i dette kursus om forholdet mellem folkelige protester og demokrati. Der er tale om et dynamisk forhold, hvor protest og demokrati gensidigt påvirker hinanden, men kursets hovedfokus er rettet mod at forklare demokratiets opståen og videre udvikling og dermed den proces, der kaldes demokratisering.

Forskningen i både protest og demokrati har altid været udpræget tværfaglig. I naturlig forlængelse heraf er kursets genstandsfelt en overlapning af temafelter som borgernes politiske deltagelse, sociale bevægelser og civilsamfundets NGO’ere på den ene side og institutionaliseret politik, stat og regimeformer på den anden.

Kursets indhold

Kurset vil gennemgå forskellige definitioner, begreber, analysemodeller og teorier om demokrati og demokratisering. Et analytisk og teoretisk apparat, som vi så vil anvende på konkrete cases som f.eks. den lange danske demokratisering (1835-1915), Østblokkens sammenbrud (1989-91) og det såkaldte arabiske forår (2011-ff.).

Vi vil bl.a. gennemgå, hvad man sædvanligvis regner for de tre teoretiske hovedretninger i studiet af demokrati:

  • Moderniseringsteori: der meget kort sagt forklarer demokrati som resultatet af økonomisk udvikling med deraf følgende velstand, uddannelse og en ressourcestærk middelklasse, som bærer af krav om borgerrettigheder og indflydelsesmuligheder.
  • Historisk-sociologiske tilgange: med vægt på den samlede klassestruktur, og hvordan deraf følgende klassekampe og alliancekonstellationer kan resultere i demokrati.
  • Transitionsteori: om hvordan overgangen til demokrati kan ske ved at diverse politiske elitefraktioner, eventuelt i alliance med grupper i civilsamfundet, succesfuldt udnytter nogle mere eller mindre pludseligt opståede politiske muligheder.

Hvor de to første teoriretninger med deres betoning af strukturelle forudsætninger rummer en vis determinisme, så kan den sidste retning siges at være mere optimistisk mht., at demokrati kan opstå nærmest hvor og når som helst de rette aktører griber deres chance. I denne retning fokuseres ofte på situationen inden for statsapparatet, politiske elitekredse og vægtige civilsamfundsgrupper samt eventuelle begivenheder på det internationale niveau, der kan forskubbe magtkonstellationen i det givne land.

I de aktuelle demokratistudier, som kurset kommer ind på, finder man pointer fra alle tre teoriretninger, nogle gange i kombination, men naturligvis også langt mere nuancerede og avancerede modeller end skitseret ovenfor. 

Vi vil endvidere se på operationaliseringer af demokrati, herunder den som Freedom House benytter til sin rating af demokratiets tilstand i lande verden over.

Men vi vil især arbejde med procesorienterede definitioner og operationaliseringer, der egner sig til at registrere nuancer, variation og forskydninger, også indenfor hvad vi kan kalde et demokrati. På den måde kan vi bedre studere demokratisering som en stadig foranderlig udvikling og dermed også den dynamik mellem protest og demokrati, der er kursets gennemgående problematik. 

En sådan procesorienteret definition er f.eks. Charles Tilly’s, der definerer demokrati ud fra fire dimensioner:

  • Bredde. Angår hvor stor en andel af den vokse befolkning, der nyder fulde politiske rettigheder og er inkluderet i det offentlige politiske liv.
  • Lighed. Angår borgernes lige muligheder til forskel fra situationer, hvor bestemte grupper, formelt eller uformelt, har privilegeret adgang til politisk deltagelse og indflydelse.
  • Beskyttelse. Angår borgernes beskyttelse mod vilkårlige overgreb og magtmisbrug fra statens side herunder beskyttelse mod, at aktører bruger statsapparatet til at forfølge modstandere og tilgodese venner.
  • Gensidigt bindende konsultation. Angår i hvilken grad regeringsdannelsen og den førte politik afhænger af og løbende justeres efter befolkningens præferencer og regelmæssige tilkendegivelser, dvs. graden af konsekvensfuld dialog og symmetri i det gensidige forhold af rettigheder og forpligtelser mellem befolkning og stat.

Med denne definition betyder demokratisering enhver forøgelse af bredden og ligheden i befolkningens deltagelse og indflydelsesmuligheder og af graden af bindende konsultation mellem staten og dens borgere samt af borgernes beskyttelse mod overgreb og magtmisbrug. Dermed kan vi også studere af-demokratisering, og i det hele taget se nærmere på om det går frem eller tilbage – også i erklærede demokratier som f.eks. det danske.

Målbeskrivelser

Viden:

Det forventes, at den studerende på kurset tilegner sig basal viden om og kan redegøre for de i kursuslitteraturen beskrevne teorier, analysemodeller og begreber om demokrati og herunder udviser forståelse for folkelige protester og sociale bevægelsers rolle i demokratiseringsprocessen.

Færdigheder og kompetencer:

Det forventes videre, at den studerende på kurset bliver i stand til at anvende den ovenfor beskrevne viden (samt relevant litteratur efter eget valg) i en teoretisk diskussion og/eller på konkrete cases og empiri herunder at kunne:

  • formulere en præcis og afgrænset problemstilling med relevans for kursets overordnede problematik
  • besvare den præciserede problemstilling med en velstruktureret gennemgang, der involverer faglig relevant analyse og begrundet argumentation og vurderinger, og som leder frem til en klar konklusion.

Grundbog:

Jean Grugel and Matthew Louis Bishop: Democratization. A critical introduction. 2nd edition. Palgrav Macmillan 2013 (NB: udkommer først 29. nov. 2013).

Dertil kommer et kompendium.

Det forventes at kursusdeltagere medbringer egen pc med henblik på praktiske øvelser.
De enkelte kursusgange indledes med forelæsning og oplæg fra underviseren, men kurset som helhed vil løbende supplere med øvelser af varierende art og omfang. I de enkelte øvelser vil vi træne og praktisere udvalgte elementer af den viden og kunnen (færdigheder), som den studerende, jf. målbeskrivelsen, skal tilegne sig i kursusforløbet.
Udover sociologistuderende henvender kurset sig også til studerende fra især statskundskab, historie, internationale studier og journalistiske linjer.

Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Politisk sociologi
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 123,5
  • Forberedelse
  • 123,5
  • Forelæsninger
  • 28
  • I alt
  • 275,0
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Afløsningsopgaven kan udarbejdes individuelt eller i grupper (max. 4 studerende pr. gruppe). Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres. Afløsningsopgaven må i forbindelse med fag tillagt 10 ECTS maximalt fylde 15 sider á 2400 tegn. Ved gruppebesvarelser tillægges 7½ sider á 2400 tegn pr. ekstra studerende.
Det maksimale omfang for afløsningsopgaver i forbindelse med fag tillagt et andet antal ECTS end 10 ECTS reguleres proportionalt hermed. Petitum for afløsningsopgaven sammensættes frit af den studerende
inden for kursusbeskrivelsens rammer.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode
Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.26) Afleveringsdatoer vil være tilgængelige på Absalon.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse.
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Gruppe/individuel: Individuel opgave, kan afleveres i gruppe.
Omfang: Synopsen max 3 sider á 2400 tegn.
Synopsen er beregnet som diskussionsgrundlag og indgår ikke i bedømmelsen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode
Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.26) Afleveringsdatoer vil være tilgængelige på Absalon.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse.