ASOK05329U Stratifikation, familie og institutioner

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Stratification, Family and Institutions

Uddannelse
KA Temafag
Kursusindhold

Vi priser ofte velfærdsstaten for dens betydning for folks livschancer. Ikke desto mindre viser state of art forskning, at familien i bred forstand - den sociale baggrund - stadig er den enkelt faktor, som betyder mest for folks livschancer, og også for hvordan samfundet reelt er stratificeret eller struktureret. Velfærdsstaten og dens institutioner influerer i en vis grad den sociale stratifikation i et samfund, men begrænsningen ligger måske i, at familien på den ene side de facto ikke tilstrækkeligt systematisk vægtes i designet af praksis i institutionerne og på den anden side strukturerer familien faktisk reelt mulighederne med en skæv fordeling til følge. Et hovedfokus i kurset vil være intergenerationelle transmissioner og sammenhænge.

Institutioner tænkes bredt, man kan fx være familien, daginstitutioner, uddannelsessystemet og arbejdsmarked.

I kurset anvendes nyere teoretiske og empiriske kilder.

  1. Introduktion til kurset, identifikation af problematikker (Martin D. Munk)
  2. Familiens betydning versus velfærdsstatens institutioner (Martin)
  3. Familie og stratifikation (Stefan B. Andrade)
  4. Familie, social baggrund og uddannelse (Martin)
  5. Den udvidede familie og uddannelseschancer (Mads M. Jæger)
  6. Familien, erhvervsvirksomheder og magtpositioner (Christoph Ellersgaard)
  7. Familien og universiteterne (Jens Peter Thomsen og/eller Martin)
  8. Familien, migration og transnationale strategier (Martin, evt. med Mette Foged)
  9. Familien, indkomstfordeling og intergenerationel topindkomst mobilitet (Martin)
  10. Hvilke komponenter og transmissioner i familien er de afgørende? (Martin, evt. Mads)
  11. Design af institutioner I (Martin)
  12. Design af institutioner II (Anders Holm)
  13. Social stratifikation i det 21. århundrede (Stefan B. Andrade)
  14. Konklusion, afslutning og afrunding, samt fokus på eksamensopgave (Martin)
Målbeskrivelser

Formålet med undervisningen er mere generelt, at den studerende opøver mere dybtgående færdigheder i at anlægge sociologiske perspektiver på samfundsmæssige fænomener.

Sociologiske Temafag omfatter således en præsentation af, hvorledes samfundsmæssige institutioner, sektorer og problemområder fremstår i et sociologisk perspektiv. Dette gælder eksempelvis organisationer, familie, uddannelse, arbejdsliv, medier og sociale problemer. Der lægges her specielt vægt på, hvad det sociologiske perspektiv tilbyder frem for andre perspektiver såsom det politologiske, retslige eller økonomiske.

Nærmere bestemt skal den studerende kunne:

· formulere en afgrænset og præcis problemstilling med udgangspunkt i det udbudte fags genstandsfelt/​problematik

· strukturere og argumentere overbevisende i behandlingen af den præciserede problemstilling

· inddrage relevant litteratur vedrørende teori, begreber og analyser af det pågældende genstandsfelt/​problematik

· gøre den behandlede litteratur til genstand for selvstændig bearbejdning og kritisk stillingtagen

· udfolde teoretiske betragtninger stillet over for det pågældende genstandsfelt/​problematik

Seminarform, 2 timer pr. uge
Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Organisation, Ledelse og Arbejdsmarked
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 123,5
  • Forberedelse
  • 123,5
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275,0
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Afløsningsopgaven kan udarbejdes individuelt eller i grupper (max. 4 studerende pr. gruppe). Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres. Afløsningsopgaven må i forbindelse med fag tillagt 10 ECTS maximalt fylde 15 sider á 2400 tegn. Ved gruppebesvarelser tillægges 7½ sider á 2400 tegn pr. ekstra studerende.
Det maksimale omfang for afløsningsopgaver i forbindelse med fag tillagt et andet antal ECTS end 10 ECTS reguleres proportionalt hermed. Petitum for afløsningsopgaven sammensættes frit af den studerende
inden for kursusbeskrivelsens rammer.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Gruppe/individuel: Individuel opgave, kan afleveres i gruppe.
Omfang: Synopsen max 3 sider á 2400 tegn.
Synopsen er beregnet som diskussionsgrundlag og indgår ikke i bedømmelsen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode
Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.26) Datoer er ikke fastlagt endnu (er klar i løbet af september måned)
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen