ASOK05316U Rus og afhængighed – teoretiske perspektiver

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Substance use and addiction – theoretical perspectives

Uddannelse
KA Temafag
Kursusindhold
Vi vil især beskæftige os med følgende teoretiske perspektiver på rusmiddelbrug, rus og afhængighed: ”normaliseringstesen”, risikoteori, symbolsk interaktionisme, teori om institutionelle identiteter samt governmentality-teori. Kurset behandler alkohol- og stofbrug blandt unge og i voksenbefolkningen og ser både på ”normalt”, socialt integreret forbrug og på forbrug defineret som ”misbrug” – samt på alkohol- og stofafhængiges møder med behandlingssystemet.
Målbeskrivelser
Formålet med kurset er at give de studerende teoretiske og empiriske indsigter i rusmiddelforskning (forskning om alkohol og illegale stoffer). Dette opnås gennem læsning af udvalgte teoretiske såvel som empiriske tekster.

Formålet med undervisningen er mere generelt, at den studerende opøver mere dybtgående færdigheder i at anlægge sociologiske perspektiver på samfundsmæssige fænomener.

Sociologiske Temafag omfatter således en præsentation af, hvorledes samfundsmæssige institutioner, sektorer og problemområder fremstår i et sociologisk perspektiv. Dette gælder eksempelvis organisationer, familie, uddannelse, arbejdsliv, medier og sociale problemer. Der lægges her specielt vægt på, hvad det sociologiske perspektiv tilbyder frem for andre perspektiver såsom det politologiske, retslige eller økonomiske.

Nærmere bestemt skal den studerende kunne:

· formulere en afgrænset og præcis problemstilling med udgangspunkt i det udbudte fags genstandsfelt/​problematik

· strukturere og argumentere overbevisende i behandlingen af den præciserede problemstilling

· inddrage relevant litteratur vedrørende teori, begreber og analyser af det pågældende genstandsfelt/​problematik

· gøre den behandlede litteratur til genstand for selvstændig bearbejdning og kritisk stillingtagen

· udfolde teoretiske betragtninger stillet over for det pågældende genstandsfelt/​problematik

Pensum består af videnskabelige artikler, publiceret i internationale tidsskrifter: typisk tre artikler pr. undervisningsgang, i alt 18-20 artikler svarende til ca. 400 s.
Det er en fordel, hvis de studerende har kendskab til klassisk og moderne sociologisk teori, da undervisningen og pensum bygger på forskellige dele af denne. Dette er dog ikke et absolut krav.
Undervisningen foregår som holdundervisning, hvor underviseren indleder med et oplæg af ca. en times varighed, hvorefter resten af dobbeltlektionen bruges på at diskutere lektionens tema (med udgangspunkt i pensum).
Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Kultursociologi
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 61,75
  • Forberedelse
  • 61,75
  • Holdundervisning
  • 14
  • I alt
  • 137,50
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Omfang: Max 7½ side á 2400 tegn (inkl. mellemrum). Ved gruppebesvarelser tillægges 50 % á 2400 tegn pr. ekstra studerende. <br>
Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres. <br><br>
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode
Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.34) Datoer er ikke fastlagt endnu.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Point
5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Gruppe/individuel: Individuel opgave, kan afleveres i gruppe.
Omfang: Synopsen max 3 sider á 2400 tegn.
Synopsen er beregnet som diskussionsgrundlag og indgår ikke i bedømmelsen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode
Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.26) Datoer er ikke fastlagt endnu (er klar i løbet af september måned)
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.