ASOK05233U Eliter i tid og rum

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Power Elites in Time and Space

Uddannelse
KA Teorifag
Kursusindhold

”Eliten” bruges tit som forklaringsmodel eller aktør i sociologien, men begrebet er overraskende løst defineret. For hvem er eliten? Og hvilke sociologiske fænomener har eliten historisk set haft afgørende indflydelse på? 

’Magteliter i Tid og Rum’ handler om, hvordan samfundets øverste lag kan forstås. Ved at se på eliter i forskellige historiske perioder og lande vil vi forsøge at finde fællestræk ved eliter og udvikle en model for, hvilke særtræk den danske elite har. Med udgangspunkt i blandt andet den klassiske eliteteori (Vilfredo Pareto, Gaetano Mosca og Robert Michels), samt C. Wright Mills begreb om magteliten og Pierre Bourdieus model for magtens felt vil vi diskutere centrale teorier i forståelsen af eliter i sammenhæng med resultaterne af den nyeste forskning om eliter i især – men ikke udelukkende - moderne vestlige samfund. Undervejs vil vi trække på vores egne data og forskning omkring den danske magtelites netværk.

Forholdet mellem eliter, der har forskellige adgang til magtressourcer, fx økonomiske, politiske eller kulturelle, vil også blive diskuteret. Hvem kan siges at tilhøre den økonomiske elite? Er kultureliten en del af magteliten? Det vil vi gøre ved at se på to centrale forhold for eliter: deres rekruttering (sociale baggrund og uddannelse) og deres forbindelser til andre eliter (enten gennem delte karriereveje eller netværk).

Løbende vil vi også forsøge at komme med bud på, hvordan eliten – og kampe internt i eliten – påvirker andre sociale forhold, fx uddannelse og kulturliv, samt hvordan en bedre forståelse af eliter kan anvendes til at forstå en lang række sociale processer fra organisationsopbygning til omgangsformer. Det gøres blandt andet med udgangspunkt i forholdet mellem eliten og ”massen”: I hvilket omfang er dette et forhold mellem en afmobiliseret og apatisk befolkning overfor en integreret og handlende elite?

Undervejs vil vi støde ind i en række normative diskussioner fx: Hvordan skal elitepositioner og dermed magtressourcer ideelt fordeles? Hvad er forholdet mellem ekspertise og demokratisk indflydelse? Er der et modsætningsforhold mellem elitens interesser og den brede befolkning? Giver den danske magtelites sammensætning og rekruttering anledning til kritik af dens legitimitet? 

Vi vil løbende tage disse diskussioner, så vi kan kvalificere vores blik på eliten ved at stille normativt velovervejede spørgsmål.

Målbeskrivelser

’Magteliter i tid og rum’ sigter på at give et indgående kendskab til den danske magtelite ved at sætte de studerende i stand til at sætte denne i et komparativt perspektiv.

De studerende vil også få et fokuseret blik på, hvordan elitebegrebet kan anvendes i sociologiske analyser ved at give såvel teoretisk overblik som metodiske strategier til at studere magteliter. 

Endelig vil de studerende blive i stand til at give kvalificere bud på, hvor langt – og hvorhen - magtelitens indflydelse strækker sig under forskellige historiske perioder og i forskellige lande.

Bøger:

C. Wright Mills: The Power Elite 

Derudover laves kompendium
De studerende skal helst have et nært kendskab til sociologiske klasse- og differentieringsteorier, fx opnået gennem faget ”Social Differentiering” på BA-delen af sociologiuddannelsen
Forelæsninger, fælles diskussioner, læsekredse
Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Organisation, Ledelse og Arbejdsmarked
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 123,5
  • Forberedelse
  • 123,5
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275,0
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Kan udarbejdes individuelt eller i grupper (max. 4 studerende pr.
gruppe). Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres. Afløsningsopgaven må i forbindelse med fag tillagt 10 ECTS maximalt fylde 15 sider á 2400 tegn. Ved gruppebesvarelser tillægges 7½ sider á 2400 tegn pr. ekstra studerende. Det maksimale omfang for afløsningsopgaver i forbindelse med fag tillagt et andet antal ECTS end 10 ECTS reguleres proportionalt hermed. Petitum for afløsningsopgaven sammensættes frit af den studerende inden for kursusbeskrivelsens rammer.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Stilles/dato: Aflevering:
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen