ASOK05231U Teori & analysestrategi: Arbejdet med teoretiske begreber i empirisk analyse

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Theory and analysis theories

Uddannelse
KA Teorifag
Kursusindhold
Faget fokuserer på at forstå, hvordan teori kan anvendelses i empiriske studier. Især rejser vi spørgsmålet om hvad teorien og dens begreber gør tilgængeligt for analyse i datamaterialet, samt hvordan materialet kan underkastes granskning vha den valgte teori. Dette niveau beskrives ofte som et analysestrategisk niveau. Faget tager udgangspunkt i en række meget forskellige teoretiske retninger: Actor Network Theory (ex Latour, Law), Symbolsk Interaktionisme (ex Goffman, Blumer), Post-strukturalisme (ex. Barad, Butler) og Non-representational theory (ex Thrift, Massumi).
Målbeskrivelser
Formålet med undervisningen er mere generelt, at den studerende tilegner sig en dybere forståelse af sociologisk teori. Dette indebærer fortrinsvis en analytisk tilgang med henblik på forholdet mellem teori, 
metode og empiri i en række sociologiske teoridannelser. 
Sociologiske Teorifag omfatter således en præsentation af udvalgte sociologiske teorier i et videnskabsteoretisk, metodologisk eller praktisk perspektiv. Et videnskabsteoretisk perspektiv indebærer eksempelvis en 
diskussion af det analytiske fundament konstituerende for en given sociologisk teori. Et metodologisk 
perspektiv indebærer eksempelvis betragtninger over forskellige forklarings-, tolknings- og valideringsmodeller i sociologien, og en diskussion af hvilke data eller kombinationer af data afprøvningen af forskellige sociologiske teorier kræver. Et praktisk perspektiv indebærer belysning af spørgsmål om en given 
sociologisk teoris handlingsmæssige konsekvenser med henblik på social organisation og forandring, og 
hvilken rolle praksis indtager i den pågældende sociologiske teori.
Faget kræver en grundlæggende forståelse for sociologiske teorier på niveau med en BA i Sociologi.
Undervisningen vil være baseret på forelæsninger, gæsteforelæsninger, studenteroplæg og diskussionsgrupper.I faget vil vi både læse de teoretiske tekster samt eksempler på hvordan de anvendes i konkret sociologisk forskning.
De tre kandidatfag:

-”Teori & analysestrategi: Arbejdet med teoretiske begreber i empirisk analyse”,
-”Avancerede metoder til kvalitative interviews og fokusgrupper” og
-”Sociologisk feltarbejde”,

er fælles koordineret med mulighed for eksamensintegration mellem ”Teori & analysestrategi: Arbejdet med teoretiske begreber i empirisk analyse” og ”Avancerede metoder til kvalitative interviews og fokusgrupper” eller ”Sociologisk feltarbejde”.

Konkret betyder dette, at den empiri der indsamles i et af de to metodefag kan anvendes i faget ”Teori & analysestrategi: Arbejdet med teoretiske begreber i empirisk analyse”.

Der vil endvidere blive holdt en fælles afsluttende mini-konference.

Empiri-indsamlingen på de to metodefag ”Avancerede metoder til kvalitative interviews og fokusgrupper” og ”Sociologisk feltarbejde” vil være koordineret i form af en fælles felt-ekskursion i uge 45 (der er søgt penge til at tage af sted, men selvom vi ikke får finansiering, er tanken, at alle indsamler empiri på samme tid og sted).

Alle tre fag afholdes i Forskningskollektivets lokaler.

Nærværende kursus fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 123,5
  • Forberedelse
  • 123,5
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 275,0
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Omfang: Max 15 sider á 2400 tegn (inkl. mellemrum). Ved gruppebesvarelser tillægges 50 % á 2400 tegn pr. ekstra studerende. Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres.

For de studerende, der ønsker det, er det muligt at udarbejde en integreret eksamensopgave sammen med enten metodefaget ” Avancerede metoder til kvalitative interviews og fokusgrupper” http:/​/​kurser.ku.dk/​course/​ASOK05430U eller "Sociologisk feltarbejde" http:/​/​kurser.ku.dk/​course/​ASOK05431U.

Ved integreret eksamen forstås udarbejdelsen af én samlet opgave, hvor der udarbejdes en selvvalgt teoretisk problemstilling, som kombineres med besvarelsen af eksamensspørgsmålet i nærværende metodefag. Opgaven skal vise sammenhængen mellem valg af teori og analysestrategi på den ene side og valg af metode og empirisk design på den anden side.

Der gives to separate karakterer; en for teoridelen og en for metodedelen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Stilles/dato: Aflevering:
Kriterier for bedømmelse
Sel målbeskrivelsen