ASOA05019U Brush-up kursus i statistik

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Statistical brush-up

Uddannelse
BA+KA Valgfag, Sociologi
Kursusindhold
Første session:

a) Introduktion til STATA: Overgang fra en anden statistikpakke til STATA, datamanipulation i STATA (omkodning mv.). 
b) En indføring i statistik som værktøj til sociologiske analyser (survey, registerdata, datakvalitet). Gennemgang af grundlæggende statistiske begreber og hypotesetest.

Anden session:
a) Gennemsnit: Sammenligning af to gennemsnit (z-test, t-test)

Tredje session: 

a) Krydstabeller: Uafhængighedshypotese, homogenitetshypotese, chi2-størrelse, gamma-størrelse.

Fjerde session: 

a) OLS – logikken og teknikken b) Modelkonstruktion, operationalisering og kausalitet.

Femte session:
a) Forudsætninger, teknik, tolkning og test af antagelser.

Sjette session:
a) Logistisk regression. Teknik, tolkning.
b) Formidling og præsentation af estimationsresultater, således at de centrale resultater i forhold til problemstillingen synliggøres. 

Syvende session med gæsteforlæser:
a) Logistisk regression, test af antagelser

EVT: 

Bemærk: Dette kursus er hverken et Statakursus, eller et kursus der går i dybden med metoder, som ikke er introduceret på de obligatoriske metodekurser på bachelordelen. Fokus lægges i stedet på opbyggelse af en sociologisk analyse bygget på kvantitativ empiri samt den praktiske brug af statistikken.
Målbeskrivelser

Formålet med Valgfag er, at den studerende kan erhverve sig en bredere viden uden for det egentlige sociologiske område. Undervisningen tilsigter at give den studerende et bredere fagligt fundament og mulighed for at fordybe sig i et område, der har den studerendes særlige interesse.

Dette kursus' formål er at gøre statistik til et praktisk og relevant værktøj for sociologer. Derfor omfatter kurset en gennemgang og opfriskning af de teoretiske og praktiske statistiske færdigheder, som fagene Kvantitative Metoder og Videregående Kvantitative Metoder på bachelordelen er baseret på. Målet med kurset er, at den studerende kan udarbejde både simple og avancerede statistiske analyser i STATA. Derfor vil den praktiske anvendelse af de statistiske værktøjer være i fokus.

For kandidatstuderende der skriver, eller snart skal skrive speciale, ligger kurserne i statistik fra bachelordelen langt tilbage i tiden. Dette kursus har til formål at genopfriske de praktiske statistiske færdigheder, som kommende specialestuderende kan anvende til enten mere simple eller mere avancerede statistiske analyser i deres speciale. Kurset vil således fokuserer på hvordan en analyse opbygges og udføres.

Bachelorstuderende, der skal til at skrive bachelorprojekt eller andre større opgaver, er også velkomne. Kurset er altså ikke kun forbeholdt kandidatstuderende, men alle, der har brug for et statistisk ”brush-up” samt en introduktion til STATA.

Kurset omfatter en introduktion til statistikpakken STATA og vil foregå i STATA, men på et niveau og i et tempo, hvor alle kan være med.

Kurset har som sådan ikke noget pensum, men vi vil anbefale at man op til og under kurset orienterer sig i pensum fra de kvantitative metodefag på bacheloruddannelsen.

For den mere grundlæggende statistik:

Malchow-Møller & Würtz: Indblik i Statistik, samt: Agresti & Finlay: Statistical Methods for the Social Sciences, eller Gujarati & Porter: Essentials of Econometrics.

Kreiner: Statistisk problemløsning - Præmisser, teknik og analyse (Kapitel 16).
(Udgaverne af bøgerne er underordnede)

Kendskab til en statistikpakke (f.eks. SPSS). Du skal tidligere have arbejdet med grundlæggende statistik og har prøvet at omkode variable, aflæst tabeller og simple outputs mm..

Undervisningen vil foregå i STATA, men underviserne kan også assistere i SPSS/SAS og måske R, hvis det er relevant.
Oplæg af undervisere med brug af empiriske eksempler. Desuden skal de studerende ud fra et givent eller eget datasæt lave øvelser med udgangspunkt i selvvalgte problemstillinger. Jeg modtager gerne forslag til eksempler eller emner, som kan indgå i undervisningen. Kursets formål er at gøre statistik til et praktisk og relevant værktøj for sociologer.
Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 58,25
  • Forberedelse
  • 58,25
  • Holdundervisning
  • 21
  • I alt
  • 137,50
Point
5 ECTS
Prøveform
Løbende bedømmelse
Aktiv deltagelse (fremmøde og udarbejdelse af øvelserne) samt aflevering af obligatorisk individuel hjemmeopgave
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode
Aflevering af eksamensopgaver: Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.34) Afleveringsdatoer vil være tilgængelige på Absalon.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen