APSK05022U Evalueringsmetoder

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Evaluation Methods

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i Psykologi 2010 – studieordningen
Kursusindhold

Evalueringsmetode beskæftiger sig med udredning og evaluering af psykologisk, social og organisatorisk praksis samt med at gøre interventionspraksis evaluerbar og at rapportere resultaterne af evalueringerne i en systematisk form.

Fagelementets centrale emner:

  • Planlægning og tilrettelæggelse af social og psykologisk intervention for evaluering
  • Evaluering af sociale og psykologiske processer i institutionelle sammenhænge, herunder:
    • Effektevaluering.
    • Målevaluering.
    • Målfri evaluering.
    • Proces evaluering.
    • Proces for mål evaluering.
  • Etiske problemstillinger i relation til evaluering.
  • Evaluering af psykologisk intervention.
  • Kriteriebaserede undersøgelser af social praksis.
  • Ekspertudredninger.
  • Institutionel evaluering.
Målbeskrivelser

Den studerende skal kunne:

  • Analysere, udrede og dokumentere sociale og psykologiske fænomener.
  • Beskrive og evaluere sociale programmer.
  • Beskrive og evaluere psykologisk indsats.
  • Udvikle og evaluere projekter.
  • Udarbejde evalueringsrapporter og præsentere undersøgelsesresultater.
EFTERÅR 2013
Hold 1:torsdag 13-17, uge 36-41 Sven Mørch & Trine Sindah
Holdundervisning 6 uger, med start uge 36 – Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. maj - 1. juni

FORÅR 2014
Hold 1: torsdag 13-17, uge 6-11 Sven Mørch & Trine Sindahl
Holdundervisning 6 uger, med start uge 6 - Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. november til 1. december
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 24
  • I alt
  • 24
Point
10 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Skriftlig aflevering
o PRØVEFORM: Mindst 75% fremmøde i undervisningen, aktiv deltagelse i stillede procesopgaver samt afsluttende ugeopgave.
o GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve, men ugeopgaven kan skrives i grupper med max 3 studerende. Ved gruppeopgave skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. studieordningens pkt. 4.4.
o OMFANG: Ved en studerende max 8 sider, ved 2 studerende max 12 sider, ved 3 studerende max 14 sider.
Krav til indstilling til eksamen
Mindst 75% fremmøde i undervisningen, aktiv deltagelse i stillede procesopgaver
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Ved undervisningsafslutningen
Kriterier for bedømmelse