APSK05021U Kvalitative forskningsmetoder

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Qualitative Research Methods

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i Psykologi 2010 – studieordningen
Kursusindhold

Kvalitativ forskningsmetode omhandler undersøgelse af psykologiske problemstillinger, f.eks. sociale processer og udvikling, igennem planlægning, design, empiriindsamling og analyse af kvalitative data.

Fagelementernes centrale emner:

  • Undersøgelsesdesigns.
  • Interview-, observations- og tekstanalyse-metodikker.
  • Kvalitative teknikker/metodikker så som Grounded Theory, det kvalitative forskningsinterview, Praksisportrættet.
  • Deduktiv, induktiv, abduktiv mv. dataanalyse.
Målbeskrivelser

Den studerende skal kunne:

  • Redegøre for planlægning, design, gennemførsel og analyse af forskning, der anvender kvalitative forskningsmetoder.
  • Forbinde kvalitativ metode med psykologfagligt arbejde i form af udredning, intervention, evaluering og forskning.
EFTERÅR 2013
Hold 1:tirsdag 10-12 Tone Roald
Hold 2: torsdag 10-12 Kasper Mikladal Johansen
Holdundervisning 12 uger, med start uge 36 – Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. maj - 1. juni

FORÅR 2014
Hold 1: Torsdag 10-12 , Kasper Mikladal Johansen
Hold 2: Torsdag 13-15 , Kasper Mikladal Johansen
Holdundervisning 14 uger med start uge 6 - Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. november til 1. december
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 28
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Kursusdeltagelse
o PRØVEFORM: 75% fremmøde i undervisningen, aktiv deltagelse samt udarbejdelse af skriftlig opgave.
o GRUPPEPRØVEBESTEMMELSER: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve men opgaven kan skrives i grupper med maximalt 3 studerende. Ved gruppeopgave skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. studieordningens pkt. 4.4.
o OMFANG: max 8 sider for en studerende. Ved 2 studerende max 12 sider. Ved 3 studerende max 14 sider.
Krav til indstilling til eksamen
75% fremmøde i undervisningen, aktiv deltagelse
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
December/januar, maj/juni
Kriterier for bedømmelse