APSK05015U Neuro- og Informationspsykologi - Seminarhold incl. forelæsningsrække

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Neuropsychology and Applied Cognitive Psychology - Seminar class including lecture series

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i Psykologi 2010 – studieordningen
Kursusindhold

Inden for området Klinisk neuropsykologi og Informationspsykologi behandles problemstillinger vedrørende udredning, intervention og evaluering i forhold til neuropsykologiske symptomer og syndromer, menneske-maskinsamspil og kognitive processer generelt.

Fagelementernes centrale emner:

  • Forskningsresultater vedrørende neuro- og informationspsykologi.
  • Undersøgelse, rådgivning og behandling af voksne med erhvervede hjernelæsioner og degenerative hjernesygdomme.
  • Undersøgelse, rådgivning og behandling af børn med hjerneskade samt udviklings- og indlæringsforstyrrelser.
  • Neuropsykiatri og neuropsykologi ved psykiatriske lidelser.
  • Kognitionspsykologiske metoder, som de finder anvendelse i forbindelse med menneske-maskinsamspil og f.eks. økonomisk og juridisk praksis.
  • Kognitiv modellering i forhold til praktiske opgaver.
  • Evalueringsmetoder til vurdering af resultaterne af neuro- og informationspsykologiske interventioner.
  • Etiske problemstillinger i relation til forskellige forståelsesmåder og interventionsformer i den konkrete praksis.
  • Juridiske forhold vedrørende klientarbejde.

Neuro- og Informationspsykologi omfatter følgende fagelementer:
Seminarhold (incl. forelæsningsrække) (fagelement 332) og praksishold (fagelement 333).


Under ovenstående ramme udbydes følgende seminarhold i efteråret 2013:

Seminarhold 1 v/Randi Starrfelt og Lone Vesterager Martinus - Klinisk neuropsykologi: diagnostik og rehabilitering.
Seminarholdet omhandler klinisk neuropsykologi og neuropsykologisk rehabilitering. Kurset giver en grundlæggende indsigt i den kliniske neuropsykologi: diagnostik, undersøgelse og rehabilitering af de forstyrrelser, der kan følge efter hjerneskade. Det er hovedsageligt opdelt sådan, at grundlæggende kliniske kendetegn ved forskellige typer hjerneskader, og de kognitive forstyrrelser der kan følge, gennemgås først. Herefter følger en undervisningsgang der omhandler rehabilitering af de relevante kognitive og emotionelle forstyrrelser. Overordnede principper for neuropsykologisk diagnostik og undersøgelse gennemgås, og generelle rehabiliteringsprincipper såvel som specifikke interventionsmetoder præsenteres. 

Seminarhold 2 v/ Käte From -  Børneneuropsykologi
Børneneuropsykologi handler overordnet set om de neuropsykologiske konsekvenser af neurologiske lidelser og udviklings-/indlæringsforstyrrelser der ses hos børn og unge. Fokus er dog også samspillet mellem hjernens udvikling, omgivelser og barnets adfærd.

Indhold i undervisningen:
Hjernens udvikling og plasticitet, eksekutive færdigheder og andre kognitive funktioner set fra et udviklingsmæssigt perspektiv.
Neurologiske og neuropsykiatriske lidelser/udviklingsforstyrrelser i barn- og ungdom med vægt på de neuropsykologiske følgevirkninger.
Beskrivelser af børneneuropsykologisk undersøgelse demonstreret med videoklip og med vægt på især rapportskrivning, udredning og psykometri.
Fokus på interventionsmåder når et barn har kognitive dysfunktioner eller sociale/adfærdsmæssige vanskeligheder, herunder rehabilitering, kognitiv træning og social færdighedstræning.

Underviseren er specialist i klinisk børneneuropsykologi og privatpraktiserende med bred erfaringen indenfor det børneneuropsykologiske område. Der vil være gæsteforelæsere med særligt klinisk/børneneuropsykologisk fokus. Undervisningen vil blive underbygget af filmklip, konkrete cases og demonstration af børneneuropsykologiske tests samt diskussion.

Bemærk venligst, at det er en forudsætning, at deltagerne skriver synopsis sammen i gruppe, men eksamineres individuelt. Underviseren er behjælpelige med sammensætning af grupper efter undervisningens start.
Undervisningen i ugerne: 36, 37, 39, 40, 41, 44, 45, 46, 47, 49


Under ovenstående ramme udbydes følgende seminarhold i foråret 2014:

Seminarhold 1 v/ Anders Gade  m.fl. - Neuropsykiatri og neuropsykologi for kliniske psykologer

Seminaret omhandler de neuropsykologiske og neurobiologiske aspekter ved psykiatriske tilstande. Det er specielt tilrettelagt som B program til studerende, som har taget eller senere ønsker at tage klinisk psykologi som A program, men er også åben for andre.
Tentativ plan (10 x 3 timer)

  1. Introduktion og oversigt: Hjernens funktioner – grundlæggende principper
  2. Hjernens frontallapper
  3. Frontostriatale kredsløb og limbiske systemer
  4. Transmittersystemer (v. Signe Vangkilde)
  5. ADHD (v. Ida Dyhr Caspersen)
  6. OCD (v. Ida Unmack Larsen)
  7. A) Social kognition. B) Synopseemner og litteratur
  8. Angst
  9. Depression
  10. Skizofreni


Seminarhold 2 v/ Käte From & Rikke Kieffer – Børneneuropsykologi
Fokus er neuropsykologiske konsekvenser af neurologiske lidelser og udviklings-/indlæringsforstyrrelser der ses hos børn og unge. Desuden vægtes samspillet mellem hjernens udvikling, omgivelser og barnets adfærd.

Følgende temaer vil blive belyst i undervisningen: 

  • Hvad adskiller børneneuropsykologi fra voksenneuropsykologi?
  • Hjernens plasticitet og sårbarhed, herunder hjerneforandringer efter svær deprivation og omsorgssvigt.
  • Eksekutive færdigheder. Udvikling, afgræsning og det neurologiske grundlag.
  • Neuropsykiatri, herunder PTSD hos børn.
  • Beskrivelse af specifikke diagnosegrupper og deres neuropsykologiske følgevirkninger: Erhvervet hjerneskade, ADHD, autisme, neurologiske lidelser m. fl.
  • Interventionsmåder når et barn har kognitive dysfunktioner, herunder kognitiv rehabilitering og træning af sociale færdigheder samt inddragelse af familien.
  • Den børneneuropsykologiske undersøgelse.

Bemærk venligst, at det er en forudsætning, at deltagerne skriver synopsis sammen i gruppe, men eksamineres individuelt. Underviserene er behjælpelige med sammensætning af grupper efter undervisningens start.
Undervisningen foregår 10 gange a 3 timer.
Uge 6 (KF/RK),Uge 8 (RK), Uge 9 (KF), Uge 10 (RK), Uge 13 (KF), Uge 14 (RK), Uge 15 RK), Uge 17 (KF), Uge 19 (KF) og Uge 21 (RK/KF)

Seminarhold 3 v/Søren Kyllingsbæk - Cognitive neuroscience - with a focus on visual perception 
This course will focus on experimental cognitive neuroscience covering topics such as sensation, perception, attention, memory, thinking, and the neural substrates of these mental functions. The main focus will be on both low- and high-level visual perception, e.g. effects of basic sensory processes on perception, visual attention, visual short-term memory, and decision processes in vision. It will also be possible for participants in this course to design and run an experimental study either individually or in groups using E-prime (www.pstnet.com) or similar software. In the course we will discuss the experimental projects as well as related scientific papers proposed by both students and teachers. The course may for example prepare the student for an empirical Master’s thesis within the area.


Målbeskrivelser

Den studerende skal ved lynprøven kunne:

  • Redegøre for centrale elementer ved neuro- og informationspsykologiske teorier, begreber, empiri og interventionsformer.
  • Beskrive ligheder og forskelle mellem neuro- og informationspsykologiske teorier, begreber, empiri og interventionsformer.

 Den studerende skal kunne:

  • Afgrænse en neuropsykologisk eller informationspsykologisk problemstilling på baggrund af kendskab til teorier og empirisk viden.
  • Beskrive, analysere og diskutere den udvalgte problemstilling ud fra fagets metoder og den tilgængelige viden og relevante teorier.
  • Diskutere den foretagne analyse af problemstillingen ved brug af en sammenhængende faglig argumentationsform.
  • Redegøre for centrale problemstillinger, begreber, teorier og empirisk viden inden for det område, som seminarholdet omfatter.
EFTERÅR 2013
Oversigtsforelæsning: Mandag 10-12 lokale v/ Anders Gade m.fl
Oversigtsforelæsning 6 uger, med start uge 36
Seminarhold
Hold 1 tirsdag 12-15, Randi Starrfelt & Lone Vesterager Martinus
Hold 2 fredag 10-13 Käte From
Seminarhold 10 uger, med start uge 36 – Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. maj - 1. juni 2013


FORÅR 2014
Oversigtsforelæsning: Tirsdag 17-19 lokale CSS, v/ Anders Gade m.fl.
Oversigtsforelæsning 6 uger, med start uge 6
Seminarhold
Hold 1 Mandag 12-15, Anders Gade m.fl.
Hold 2 Fredag 10-13, Käte From & Rikke Kieffer
Hold 3 Tirsdag 12-15, Søren Kyllingsbæk
Seminarhold 10 uger, med start uge 6 - Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. november til 1. december
Seminarhold kan tages som valgfag hvis lynprøven på programmet er bestået.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 12
  • Seminarhold
  • 30
  • I alt
  • 42
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
PRØVEFORM: Fri mundtlig prøve på baggrund af synopsis.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Studerende kan skrive synopsis sammen i grupper dog max 3 personer. Den mundtlige del afvikles individuelt, og der foretages individuel bedømmelse. Den enkelte studerende i gruppen kan ikke overhøre eksamen af en anden studerende i samme gruppe.
OMFANG: Den mundtlige del varer 30 min, inkl. evt. mundtligt oplæg fra eksaminanden. Synopsens omfang er max 6 sider, uanset om det er en individuel synopsis eller en gruppesynopsis. Ved gruppesynopsis skal hver enkelt studerendes bidrag i det skriftlige produkt ikke angives.

SÆRLIGE BESTEMMELSER: Prøven har form som en mundtlig sagsfremstilling af den valgte problemstilling, efterfulgt af en af eksaminator ledet diskussion mellem den studerende, eksaminator og censor. Vurderingen vægter den skriftlige del med ca. 1/3 og den mundtlige med ca. 2/3.
Krav til indstilling til eksamen
For at kunne gå til synopsiseksamen skal den studerende efter forelæsningsrækkens afslutning bestå en lynprøve.

Lynprøve:
PRØVEFORM: Skriftlig prøve på universitetet.
BEDØMMELSESFORM: Bestået/Ikke bestået.
OMFANG: Den studerende har 3 timer til sin rådighed. Besvarelsen af hvert enkelt spørgsmål må være på ca. ½ side.
HJÆLPEMIDLER: Ved lynprøven kan der ikke medbringes hjælpemidler.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Til den mundtlige del af synopsisprøven kan eksaminanden medbringe hjælpemidler, såsom overheads, tabeller m.v.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Synopsis aflevering december/maj, mundtlig januar/juni
Reeksamen
Februar/August
Kriterier for bedømmelse