APSB11017U Bachelorprojekt

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Bachelor Thesis

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i Psykologi 2011 – studieordningen
Kursusindhold

Bachelorprojektet består af en beskrivelse, analyse og diskussion af en selvvalgt afgrænset faglig problemstilling. Bachelorprojektet behandler et psykologisk fænomen fra et eller (tværgående) flere af områderne personlighedspsykologi, socialpsykologi, udviklingspsykologi og kognitionspsykologi.

Under ovenstående ramme udbydes følgende bachelorhold i forårssemestret 2014

Hold 1 og 2 v/Vanessa Sonne-Ragans
Undervisningen på hold 1-2 sigter mod at deltagerne opnår erfaring med og viden om hvordan videnskabsteorien integreres i skriftlige opgaver. Konkret vil en række centrale  termer som; subjekt, objekt, ontologi og epistemologi blive gennemgået. Fokus er på at vise hvordan sådanne begreber på forskellig vis kan organisere udarbejdelsen af teoretiske opgaver eller teoretiske afsnit i empiriske opgaver. Udover anvendelsesperspektivet på videnskabsteorien, vil der blive fokuseret på at fremme deltagernes forståelse for den videnskabelige genre, herunder vil temaer som videnskabelige teorier, videnskabelige objekter, videnskabelige modeller etc. blive berørt. Den overordnede målsætning er at deltagerne får en lærerig skriveproces, og producerer et BA projekt de kan stå inde for, i forlængelse heraf, at alle opnår grundlæggende viden om den videnskabelige erkendelsesproces som den kommer til udtryk i videnskabelige opgaver. Undervisningen tager udgangspunkt i bogen Anvendt Videnskabsteori. Reflekteret teoribrug i videnskabelige opgaver. Samfundslitteratur. 2012.

OBS
– Vejledning ved Vanessa Sonne-Ragans fortrinsvis vil foregå pr. mail og Skype. Vejledning i København vil ske i det omfang det er muligt for hende.

Hold 3 v. Tone Roald
Dette hold henvender sig hovedsagelig til jer med interesser indenfor de personlighed-, social- og udviklingspsykologiske områder, hvor jeres personlige engagement i forhold til valg af tema sættes i samspil med den videnskabelige opgave. I de forskellige undervisningsgange arbejder vi os i fællesskab gennem opgavens opbygning og indhold, med vægt på den gode fænomenbeskrivelse som grundlag for teoretisk diskussion. Vi bevæger os gennem bacheloropgavens mange faser fra indledning, problemformulering og problemudfoldelse til konklusion, og ser fx på hvordan subjektivitet, objektivitet og andre videnskabsteoretiske udfordringer kan inddrages i projektet. Det er en god ide at skriveprocessen følger undervisningsforløbet til en hvis grad, sådan at jeres eget arbejde kan inddrages i forløbet. Undervisningen komplimenterer den individuelle vejledning og fordrer aktiv deltagelse.  Mine egne hovedinteresser ligger indenfor udforskningen af affektivitet, fænomenologi og æstetik.

Hold 4 v/Thomas Habekost og Søren Kyllingsbæk
Dette hold henvender sig til studerende, der ønsker at skrive om et psykologisk fænomen inden for eksperimentel kognitionspsykologi, neuropsykologi eller tilgrænsende kliniske og udviklingspsykopatologiske emner (f.eks. ADHD, autisme, depression eller andre forstyrrelser med væsentlige neuropsykologiske elementer). Målet med holdet er at styrke forbindelsen mellem grundfagene i kognitionspsykologi, biologisk psykologi og neuropsykologi og de afsluttende dele af studiet via bacheloropgaven. Hovedformålet med holdundervisningen er at understøtte og supplere den individuelle vejledning af opgaverne (som deles mellem de to undervisere). Der vil være generel undervisning i den akademiske skriveproces og dens forskellige faser (problemafgrænsning,  litteratursøgning, disponering af teksten osv.) og råd om hvad der karakteriserer ”den gode opgave” på dette niveau. De konkrete projekter på holdet vil løbende blive inddraget som eksempler i undervisningen. Vi planlægger også tematiske diskussioner af emner, der har relevans på tværs af opgaverne. Dette kan for eksempel være hjernevidenskabernes relation til psykologien, styrker og svagheder ved bestemte forskningsretninger eller balancen mellem teoretisk refleksion og empiriske undersøgelser”

Hold 5 v/Jytte Bang
Undervisningen vil forme sig som en indføring i at skrive bachelorprojektet med vægt på de forskellige aspekter og krav der generelt er i forbindelse med skrivningen af en akademisk opgave samt de specifikke krav, der vedrører bachelorprojektet. Vi vil arbejde med, hvad et psykologisk fænomen er, hvad en teoretisk metode er og hvordan analyse, diskussion og argument kan bygges op. Vi vil endvidere se på nogle af de grundlæggende og almene temaer/grundproblemer i psykologien samt de teoretiske/begrebslige udfordringer, der er forbundet med dem. Vi vil endvidere også arbejde med opgaveemner, som holdets deltagere bringer op.

Målbeskrivelser

Den studerende skal kunne:

  • Afgrænse et emneområde og formulere en problemstilling.
  • Gennemføre relevant litteratursøgning.
  • Beskrive og analysere problemstillingens psykologiske fænomen, herunder inddrage relevant teori og empiri fra litteraturen.
  • Redegøre, analysere og diskutere i forhold til den formulerede problemstilling således, at der genereres en argumenteret fremstilling fra problemstilling til konklusion, som besvarer det eller de spørgsmål, problemstillingen omhandler.
Det er en forudsætning for aflevering af bacheloropgaven, at den studerende har aflagt minimum 120 ECTS på bacheloruddannelsen i Psykologi. Herunder skal følgende fagelementer være bestået forud for eller samtidig med aflevering af bachelorprojektet:

- Kognitionspsykologi
- Personlighedspsykologi
- Socialpsykologi.
- Udviklingspsykologi.
EFTERÅR 2013
Opsamlingshold: Onsdag 13-15 lokale v/Judy Gammelgaard
Holdundervisning 6 uger, med start uge 36 – Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. maj - 1. juni 2013

FORÅR 2014
Fælles forelæsningsrække:”Anvendt videnskabsteori” Onsdag 13-15, uge 7, 9 og 11 lokale CSS 35.01.06 v/Vanessa Sonne-Ragans

Hold 1: Torsdag 8-10 Vanessa Sonne-Ragans
Hold 2: Torsdag 10-12 Vanessa Sonne-Ragans
Hold 3: Tirsdag 10-12 Tone Roald
Hold 4: Torsdag 13-15 Thomas Habekost & Søren Kyllingsbæk
Hold 5: Tirsdag 10-12 Jytte Bang
Forelæsning 3 uger - uge 7, 9 og 11
Holdundervisning 8 uger med start uge 6 - Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. november til 1. december
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 6
  • Holdundervisning
  • 16
  • I alt
  • 22
Point
20 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
o PRØVEFORM: Fri skriftlig hjemmeopgave.
o GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan aflægges som gruppeprøve med op til 3 deltagere. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. studieordningens pkt. 4.4
o OMFANG: Omfanget af opgaven er max 25 sider ved 1 studerende, max 38 sider ved 2 studerende og max 44 sider ved 3 studerende.

Bachelorprojektet skal forsynes med et engelsk resumé på max 1 side. Resuméet indgår i bedømmelsen.
Krav til indstilling til eksamen
Emne og selvvalgt litteratur for bachelorprojektet skal godkendes af fagansvarlig lærer senest 1 måned inden aflevering.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Maj/juni
Reeksamen
August
Kriterier for bedømmelse