APSB11007U Kognitionspsykologi teori og metode

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Cognitive Psychology theory and methods

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i Psykologi 2011 – studieordningen
45 ECTS Sidefagsuddannelsen i Psykologi på kandidatniveau 2011 – studieordningen
75 ECTS Sidefagsuddannelsen i Psykologi på kandidatniveau 2011 – studieordningen
Kursusindhold

Kognitionspsykologien beskæftiger sig med menneskets grundlæggende mentale og erkendelsesmæssige processer samt kognitive problemstillinger og fænomener, der behandles af psykologiens øvrige hovedområder, primært udviklingspsykologi, personlighedspsykologi og socialpsykologi.

Fagelementets centrale emner:

  • Eksperimentalpsykologiske og neurovidenskabelige forskningsmetoder
  • Adfærdsindlæring og handlingskontrol
  • Sansning, perception og opmærksomhed
  • Hukommelse og vidensrepræsentation
  • Sproganvendelse
  • Tænkning, problemløsnings- og beslutningsprocesser.
  • Emotioner og social kognition
  • Relationen mellem kognitive og neurale processer
Målbeskrivelser

Den studerende skal kunne:

  • Indsamle data efter et givet design
  • Identificere og fremdrage væsentlige emner i disse data
  • Identificere og redegøre for styrker og svagheder ved de indsamlede data
  • Fremdrage det væsentlige ved de indsamlede data i forhold til udvalgte, relevante kognitionspsykologiske begreber og teorier.
  • Redegøre sammenhængende og afgrænset for udvalgte kognitionspsykologiske begreber, teorier og empiri.
  • Påpege centrale ligheder og forskelle mellem de behandlede begreber, teorier og empirien.
  • Redegøre for det empiriske grundlag for fagets begreber og teorier.
  • Udvælge og vægte teorier, begreber og empiri inden for et givet område af kognitionspsykologien.
  • Redegøre for styrker og svagheder ved de behandlede begreber, teorier og empirien i forhold til belysning af kognitionspsykologiske problemstillinger.
For bachelorstuderende:
Følgende fagelementer skal være bestået forud for kognitionspsykologi:
Statistik 1 og Statistik 2
Biologisk psykologi og neuropsykologi

For sidefagsstuderende:
Ingen særlige
Forelæsning : Mandag 8-10 og Tirsdag 13-15, lokale CSS / Søren Kyllingsbæk, Thomas Habekost m.fl.

Hold 1: mandag 15-17 lokale / Annemarie Hilkjær Petersen
Hold 1: onsdag 8-10 lokale / Robin Døngart
Hold 2: mandag 10-12 lokale / Hana Mala Rytter
Hold 2: onsdag 10-12 lokale / Ida Dyhr Caspersen
Hold 3: mandag 10-12 lokale / Annemarie Hilkjær Petersen
Hold 3: fredag 8-10 lokale / Signe Vangkilde
Hold 4: onsdag 13-15 lokale / Ida Dyhr Caspersen
Hold 4: fredag 10-12 lokale / Robin Døngart
Hold 5: onsdag 10-12 lokale / Annemarie Hilkjær Petersen
Hold 5: fredag 10-12 lokale / Thomas Habekost
Hold 6: mandag 13-15 lokale / Hana Mala Rytter
Hold 6: onsdag 8-10 lokale / Ida Dyhr Caspersen
Hold 7: onsdag 15-17 lokale / Annemarie Hilkjær Petersen
Hold 7: fredag 13-15 lokale / Thomas Habekost
Hold 8: tirsdag 15-17 lokale / Ida Dyhr Caspersen
Hold 8: fredag 8-10 lokale / Robin Døngart
TKA mandag 13-15 lokale / Robin Døngart
TKA tirsdag 15-17 lokale / Johanne Guldberg Jensen

Kognitionspsykologi - Instruktorhold

Undervisning hver uge med start uge 36
Hold 1: mandag 10-13 lokale /
Hold 2: mandag 13-16 lokale /
Hold 3: tirsdag 15-18 lokale /
Hold 4: onsdag 8-11 lokale /
Hold 5: onsdag 14-17 lokale /
Hold 6: onsdag 11-14 lokale /
Hold 7: fredag 8-11 lokale /
Hold 8 fredag 11-14 lokale /
TKA mandag 16-19 lokale /

Forelæsning 14 uger, med start uge 36
Holdundervisning på både seniorhold og instruktorhold 14 uger, med start uge 36 – Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. maj - 1. juni 2013
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 56
  • Seminarhold
  • 56
  • Øvelseshold
  • 42
  • I alt
  • 154
Point
20 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 35 minutter
PRØVEFORM: Mundtlig prøve med forberedelse. Endvidere kræves 75% fremmøde og aktiv deltagelse på seminarhold samt 75% fremmøde og aktiv deltagelse på øvelseshold.
OMFANG: Eksaminanden afleverer inden eksamen i alt 5 øvelsesrapporter. Ved eksamen trækker eksaminanden blindt 1 spørgsmål i form af en artikel fra listen af eksamensartikler og 1 ud af de 5 øvelsesrapporter. Eksamenstiden er ca. 45 minutter inklusiv ca. 10 min votering og feedback. Eksaminanden forbereder sig i 15 minutter inden eksamen. Under forberedelsen er øvelsesrapporten tilgængelig for eksaminator og censor. Under eksaminationen kan rapporten inddrages i den studerendes præsentation og i den efterfølgende diskussion. Øvelsesrapporterne indgår ikke i bedømmelsen af eksaminandens præstation.
Eksaminanden kan medbringe skriftlige, ikke elektroniske hjælpemidler samt de 5 øvelsesrapporter til forberedelsen.
SÆRLIGE BESTEMMELSER: Prøven har form af en ca. 5 minutters fremstilling af eksamensartiklen fulgt af ca. 15 minutters af eksaminator ledet diskussion mellem eksaminand, eksaminator og censor. Diskussionen tager udgangspunkt i eksamensartiklen, som diskuteres og perspektiveres i forhold til det øvrige pensum. Herefter følger ca. 5 minutters introduktion af øvelsesrapporten ved den studerende igen fulgt af 10 minutters af eksaminator ledet diskussion mellem eksaminand, eksaminator og censor. Det er en forudsætning for deltagelse i den afsluttende mundtlige prøve, at den studerende har fået godkendt aktiv deltagelse på seminar- og øvelseshold samt øvelsesrapporter. Aktiv deltagelse på seminarholdet indbefatter aflevering af et antal responspapirer. Aktiv deltagelse på øvelsesholdet indbefatter deltagelse i øvelser samt udarbejdelse af øvelsesrapporter. Fem af seniorlærer udvalgte øvelsesrapporter indgår i den afsluttende mundtlige prøve.
Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for deltagelse i den afsluttende mundtlige prøve, at den studerende har fået godkendt aktiv deltagelse på seminar- og øvelseshold samt øvelsesrapporter. Aktiv deltagelse på seminarholdet indbefatter aflevering af et antal responspapirer. Aktiv deltagelse på øvelsesholdet indbefatter deltagelse i øvelser samt udarbejdelse af øvelsesrapporter. Fem af seniorlærer udvalgte øvelsesrapporter indgår i den afsluttende mundtlige prøve.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt
Eksaminanden kan medbringe skriftlige, ikke elektroniske hjælpemidler samt de 5 øvelsesrapporter til forberedelsen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
December/januar
Reeksamen
Februar
Kriterier for bedømmelse
Point
17,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 35 minutter
PRØVEFORM: Mundtlig prøve med forberedelse. Endvidere kræves 75% fremmøde og aktiv deltagelse på seminarhold samt 75% fremmøde og aktiv deltagelse på øvelseshold.
OMFANG: Eksaminanden afleverer inden eksamen i alt 5 øvelsesrapporter. Ved eksamen trækker eksaminanden blindt 1 spørgsmål i form af en artikel fra listen af eksamensartikler og 1 ud af de 5 øvelsesrapporter. Eksamenstiden er ca. 45 minutter inklusiv ca. 10 min votering og feedback. Eksaminanden forbereder sig i 15 minutter inden eksamen. Under forberedelsen er øvelsesrapporten tilgængelig for eksaminator og censor. Under eksaminationen kan rapporten inddrages i den studerendes præsentation og i den efterfølgende diskussion. Øvelsesrapporterne indgår ikke i bedømmelsen af eksaminandens præstation.
Eksaminanden kan medbringe skriftlige, ikke elektroniske hjælpemidler samt de 5 øvelsesrapporter til forberedelsen.
SÆRLIGE BESTEMMELSER: Prøven har form af en ca. 5 minutters fremstilling af eksamensartiklen fulgt af ca. 15 minutters af eksaminator ledet diskussion mellem eksaminand, eksaminator og censor. Diskussionen tager udgangspunkt i eksamensartiklen, som diskuteres og perspektiveres i forhold til det øvrige pensum. Herefter følger ca. 5 minutters introduktion af øvelsesrapporten ved den studerende igen fulgt af 10 minutters af eksaminator ledet diskussion mellem eksaminand, eksaminator og censor. Det er en forudsætning for deltagelse i den afsluttende mundtlige prøve, at den studerende har fået godkendt aktiv deltagelse på seminar- og øvelseshold samt øvelsesrapporter. Aktiv deltagelse på seminarholdet indbefatter aflevering af et antal responspapirer. Aktiv deltagelse på øvelsesholdet indbefatter deltagelse i øvelser samt udarbejdelse af øvelsesrapporter. Fem af seniorlærer udvalgte øvelsesrapporter indgår i den afsluttende mundtlige prøve.
Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for deltagelse i den afsluttende mundtlige prøve, at den studerende har fået godkendt aktiv deltagelse på seminar- og øvelseshold samt øvelsesrapporter. Aktiv deltagelse på seminarholdet indbefatter aflevering af et antal responspapirer. Aktiv deltagelse på øvelsesholdet indbefatter deltagelse i øvelser samt udarbejdelse af øvelsesrapporter. Fem af seniorlærer udvalgte øvelsesrapporter indgår i den afsluttende mundtlige prøve.
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt
Eksaminanden kan medbringe skriftlige, ikke elektroniske hjælpemidler samt de 5 øvelsesrapporter til forberedelsen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
December/januar
Reeksamen
Februar
Kriterier for bedømmelse