APSA70123U Valgfag - Løsningsfokuserede tilgange til psykoterapeutiske samtaler

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Elective course - The Components of Soultionoriented

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i Psykologi 2010 – studieordningen
Kursusindhold

Løsningsfokuserede tilgange til psykoterapeutiske samtaler                

Denne sommerskole om løsningsfokuserede samtaler vil blive to intensive arbejdsuger med afsluttende opgave og er til de, der er dedikeret til praktisk og teoretisk at lære at varetage terapeutiske samtaler.

Kurset lærer deltagerne en lang række samtaleteknikker, spørgsmål og greb, refleksioner, positioner og diskussioner, med omdrejningspunkt i den løsningsfokuserede korttidsterapi. Både teoretisk gennem oplæg, diskussioner og pensum samt praktisk gennem masser af øvelser, videoeksempler fra undervisernes praksis og kliniske eksempler, vil vi fremstille, afdække og reflektere en løsnings- og forandringsfokuseret tilgang til terapeutiske samtaler. Kursets to kodeord er: I praksis. I dialog.

Indhold: Vi skal afdække, hvordan et samtaleforløb kortidsterapeutisk når til at sætte klienter i stand til at gøre mere af, hvad der virker i deres liv overfor de problemer de møder. Vi vil følge samtalen som en beskrivelses- og tilblivelsesproces, hvis opbygning sætter os på sporet af mål, undtagelser, styrker og evner samt beskrivelser af forbedring. Vi skal også kontekstualisere disse metoder ved at afdække og spore, hvordan den løsningsfokuserede tradition har taget rejsen fra Milton Ericksons banebrydende utilizations-tilgang over MRI-skolens systemiske, strategiske ideer og Batesons kybernetik, til inspirationen fra Wittgenstein og endelig udviklingen af Steve de Shazers og Insoo Kim Bergs løsningsfokuserede skole.

En nøgle for hele den vifte og bevægelse, samt for det enkelte samtaleforløb, er skiftet fra problemløsning til løsningsfokus, fra strukturalistiske til konstruktionistiske paradigmer og fra fagpersoner som eksperter på levet liv til professionelle som eksperter på forandringsproces. De skift vil vi gøre teoretisk og praktisk tilgængeligt for holdets studerende.

Undervejs vil vi perspektivere tilgangen både i forhold til fransk poststrukturalisme, evidens-debatten og spørgsmålet om monitorering af forandring. Vi skal lægge vejen forbi andre terapeutiske retninger og skoler, buddhisme og common sense, ligesom vi skal berøre anvendelsen af en løsningsfokuseret metodik i supervision.

Underviserne: Vi arbejder begge med terapeutiske samtaler i vores hverdag, hvor vi orienterer os efter løsningsfokuserede ideer; samtidig er vi helt pragmatiske: Samtaler skal virke, det er derfor vi har dem, og det at vi er til hjælp er øverste kontekst – det er det fokus vil vi gerne give videre sammen med vores erfaringer om hvordan samtaler bliver løsningsfokuserede.

Deltagerne: Du skal ikke  tage dette kursus hvis du er en pivskid og ikke gider arbejde i de to uger, heller ikke hvis du kun vil nørde teori, eller omvendt, hvis du ikke vil forholde dig til begreber og teori. Vi kommer til at arbejde intensivt. Til gengæld behøver du ikke komme med nogensomhelst andre forkundskaber eller erfaringer med samtaler.

Vores erfaringer og de tilbagemeldinger vi har fået fra tidligere år med sommerskolen, er at studerende kommer ud med konkrete færdigheder til og et langt klarere billede af sig selv i terapeutiske samtaler - eller i det hele taget samtaler om forandring – og at det intensive forløb booster læringen.

Målbeskrivelser

Målet med fagelementerne er at muliggøre udbygning eller perspektivering af det psykologfaglige genstandsområde gennem teoretisk eller empirisk arbejde med emneområder inden for eller relateret til psykologien. Valgfag kan tages på Institut for Psykologi eller på andre uddannelser.

Pensumliste

1000 siders pensum som forudsættes læst før eller under kurset,

Løsningsfokuserede tilgange til psykoterapeutiske samtaler: Uge 28 og 29 v/ Jacob A. Cornett & Morten Halberg
Sommerkursus uge 28 og 29 – Elektronisk tilmelding via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. maj - 1. juni 2013
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 24
  • I alt
  • 24
Point
10 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Skriftlig aflevering
Afsluttende eksamensopgave på max 14 sider.
Krav til indstilling til eksamen
Der er 75% mødepligt med aktiv deltagelse, men de studerende forventes at deltage i al undervisning. Aktiv deltagelse består i et gruppebaseret oplæg. Det anbefales at oplæg og opgaver koordineres så man både får mulighed for at arbejde i dybden med sit tema samt drage fordel af at kunne sparre med sin gruppe.
To obligatoriske møder i studiegruppe, der varetages på egen hånd.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse