AANK13509U Entreprenant antropologi og sociologi

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Entrepreneurial anthropology and sociology

Kursusindhold

Kurset henvender sig til kandidatstuderende på hhv. antropologi og sociologi.

På kurset diskuterer vi hvordan antropologi og sociologi kan anvendes i en iværksættersammenhæng; hvad kendetegner den særlige antropologiske og sociologiske viden og hvordan kan den omsættes til salgbare produkter? Og hvad kræver det at omsætte idéer til en forretning?

I undervisningen arbejder vi med entreprenørskab på flere forskellige måder; hvornår er man iværksætter? Hvad kræver det personligt/fagligt at starte sin egen virksomhed? Og hvordan kommer man i gang?

Vi vil diskutere, hvordan vi kan konceptudvikle vores faglige viden. Vi ser på, hvordan andre antropologer og sociologer har sat deres uddannelse i spil som entreprenører. Desuden vil vi forholde os til centrale temaer som f.eks. salg, vækst og økonomi.

Hvis du allerede har en forretningsidé, vil du på kurset få redskaber til at konkretisere idéen i samarbejde med medstuderende. Har du ikke en idé vil der vil være god mulighed for at konceptualisere idéer fra dine faglige interesseområder, tematiske såvel som teoretiske.

Målbeskrivelser

Når den studerende har gennemført kurset skal den studerende dokumentere, at hun/han: 

  • Har kendskab til begreberne entreprenørskab og intraprenørskab (innovation i eksisterende virksomheder) og kan forholde sig reflektorisk til dem med udgangspunkt i antropologisk/​sociologisk faglighed.
  • Har kendskab til relevante redskaber ifm. virksomhedsførelse (f.eks. forretningsplan, budget og salgsplan).
  • Kan omsætte tematisk viden og teori til praksis og gøre det til en del af et forretningskoncept.
  • Kan præsentere en klar forretningsidé så andre kan forstå den.
  • Kan præsentere en klar handleplan for konkretisering af idéen.

700 sider, hvoraf 200 sider er selvvalgt.

Kurset har de studerendes egne idéer som omdrejningspunkt. Via gruppe-, projektarbejde og workshops skal de omsætte idéer til konkrete forretningskoncepter. Der lægges stor vægt på aktiv deltagelse og dialog.
Eksterne oplæg indgår som del af kurset.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 20
  • Forberedelse
  • 110
  • Forelæsninger
  • 9
  • Seminar
  • 19
  • Studiegrupper
  • 20
  • Øvelser
  • 32
  • I alt
  • 210
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i synopsis
Krav til indstilling til eksamen
Den studerende skal deltage aktivt i undervisningen for at kunne aflægge eksamen i kurset. Parametrene for aktiv deltagelse fastsættes af underviser og kan f.eks. være oplæg.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen
1. og 2. reeksamen: Den studerende skal have deltaget i 1. eksamensforsøg for at have ret til reeksamen. Den studerende skal tilmelde sig reeksamen.
Skriftlig eksamen: Nyt essay/nye portofolioopgaver afleveres med ny problemformulering, det må gerne omhandle samme emne. Afleveres ved den udmeldte reeksamensdato.
Ved mundtlig eksamen: Den studerende skal udarbejde et nyt oplæg til mundtlig eksamen, det må gerne omhandle samme emne. Herefter skal den studerende op til ny mundtlig eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se "Målbeskrivelser"
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i synopsis
Krav til indstilling til eksamen
Den studerende skal deltage aktivt i undervisningen for at kunne aflægge eksamen i kurset. Parametrene for aktiv deltagelse fastsættes af underviser og kan f.eks. være oplæg.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen
1. og 2. reeksamen: Den studerende skal have deltaget i 1. eksamensforsøg for at have ret til reeksamen. Den studerende skal tilmelde sig reeksamen.
Skriftlig eksamen: Nyt essay/nye portofolioopgaver afleveres med ny problemformulering, det må gerne omhandle samme emne. Afleveres ved den udmeldte reeksamensdato.
Ved mundtlig eksamen: Den studerende skal udarbejde et nyt oplæg til mundtlig eksamen, det må gerne omhandle samme emne. Herefter skal den studerende op til ny mundtlig eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se "Målbeskrivelser"