AANK13002U Nyere Antropologisk Teori

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Contemporary Anthropological Theory

Kursusindhold
Kurset præsenterer nyere teoretiske tilgange i antropologien, med særlig fokus på mere generelle, overordnede og principielle problemstillinger. Der tilstræbes at give et bredt billede af fagets aktuelle teoriudvikling. Teorierne præsenteres i deres faghistoriske og videnskabsteoretiske kontekst.
Målbeskrivelser

Den studerende skal med udgangspunkt i en selvvalgt problemstilling, som eventuelt kan knyttes til et feltprojekt eller udført feltarbejde, udarbejde et sprogligt klart og fagligt velargumenteret essay, der viser at han/hun kan:

  • Redegøre for en eller flere af de på kurset præsenterede teoretiske tilgange
  • Anvende og diskutere en eller flere teoretiske tilgange i forhold til den valgte problemstilling
  • Argumentere for de valgte teoretiske tilgange i forhold til andre mulige
  • Placere den eller de valgte teoretiske tilgange i et faghistorisk perspektiv.

Herudover skal den studerende opfylde Institut for Antropologis form og sprogkrav (se studieordningens punkt 4.3.2 om form og sprogkrav).

Feltrapporten skal være bestået inden, den studerende kan påbegynde Nyere Antropologisk Teori
Forelæsninger og øvelsestimer: 14 forelæsninger á 2 timer og 14 øvelsestimer á 2 timer
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 36
  • Forelæsninger
  • 20
  • Seminar
  • 20
  • Studiegrupper
  • 4
  • Undervisningsforberedelse
  • 200
  • I alt
  • 280
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Skriftligt essay individuelt eller i grupper på max. 4
Længde: min. 22.500 og max. 27.500 anslag for en individuel besvarelse. Ved gruppebesvarelser min. 4.500 og max. 5.500 anslag pr. ekstra gruppemedlem.
Læs mere om reglerne for gruppeeksamen i studieordningens punkt 4.3.1
Krav til indstilling til eksamen
Studerende skal deltage aktivt i undervisningen for at kunne deltage i eksamen. Den aktive undervisningsdeltagelse fastsættes af underviser og kan f.eks. være afholdelse af oplæg.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Der er udpeget en sekundær intern bedømmer på denne eksamen, der vil deltage i bedømmelsen, hvis den primære bedømmer finder, dette er nødvendigt.
Reeksamen
1. reeksamen: En ny opgave med ny problemformulering skal afleveres. Den nye opgave skal indleveres ved den udmeldte reeksamensdato. Den studerende skal have deltaget i 1. eksamensforsøg for at have ret til reeksamen. Den studerende skal tilmelde sig reeksamen.
2. reeksamen: En ny opgave med ny problemformulering skal afleveres. Den nye opgave skal indleveres ved næste eksamenstermin. Den studerende skal tilmelde sig eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Essayet bliver bedømt ud fra kursets læringsmål
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Skriftligt essay individuelt eller i grupper på max. 4 studerende.
Længde: min. 22.500 og max. 27.500 anslag for en individuel besvarelse. Ved
gruppebesvarelser min. 4.500 og max. 5.500 anslag pr. ekstra gruppemedlem.
Læs mere om reglerne for gruppeeksamen i studieordningens punkt 4.3.1
Krav til indstilling til eksamen
Studerende skal deltage aktivt i undervisningen for at kunne deltage i eksamen. Den aktive undervisningsdeltagelse fastsættes af underviser og kan f.eks. være afholdelse af oplæg. Underviseren vil melde evt. krav ud ved undervisningens start.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Der er udpeget en sekundær intern bedømmer på denne eksamen, der vil deltage i bedømmelsen, hvis den primære bedømmer finder, dette er nødvendigt.
Reeksamen
1. reeksamen: En ny opgave med ny problemformulering skal afleveres. Den nye opgave skal indleveres ved den udmeldte reeksamensdato. Den studerende skal have deltaget i 1. eksamensforsøg for at have ret til reeksamen. Den studerende skal tilmelde sig reeksamen.
2. reeksamen: En ny opgave med ny problemformulering skal afleveres. Den nye opgave skal indleveres ved næste eksamenstermin. Den studerende skal tilmelde sig eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Essayet bliver bedømt ud fra kursets læringsmål