AANB11045U Frygtens antropologi: Menneskers og samfunds forhold til fare

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Anthropology of Fear: Humans' & societies' concepts of fear

Kursusindhold
Kurset tager udgangspunkt i en læseplan, der indeholder antropologiske, sociologiske og filosofiske tekster, der diskuterer frygtbegrebet, forhold og fænomener som fremkalder frygt blandt mennesker og samfund, og de kulturelle, sociale og samfundsmæssige handlinger som frygt afføder.

Kursets formål er derigennem at få skabt en forståelse for, hvordan antropologien kan tilgå de kontemporære diskurser, der beretter/beskriver, at vi lever i en verden, der i høj grad er kendtegnet ved risici, utryghed, usikkerhed og fare.

Samtidig er det kursets målsætning at skabe en forståelse, der i nogen grad transcenderer tid og rum ved eksemeplvis at pege på ligheder mellem ’frygt’ hos Malinowskis trobriander eller Evans-Pritchards azande og så ”os” mennesker, der fx lever i Becks postmoderne risikosamfund eller i Agambens undtagelsestilstand.

Herigennem søges en Antropologi om frygt; en viden om Mennesker og deres måde at forstå og leve i/med, men også på robust og kreativ vis modgå (resiliens) forskellige former for fare.
Målbeskrivelser

Den studerende skal i den afsluttende eksamen skrive et essay (med baggrund i kursets læseplan), der viser, at han/hun sprogligt klart og fagligt velargumenteret kan:

  • Formulere en selvstændig antropologisk problemformulering indenfor kursets emneområde.
  • Demonstrere faktuel viden om udvalgte etnografiske forhold og/eller empirisk forankring af det valgte kursus’ specifikke emneområde.
  • Demonstrere indsigt i udvalgte centrale teoretiske begreber, der knytter sig til det valgte kursus’ specifikke emneområde.
  • Gennemføre en kompetent analyse på baggrund af centrale begreber eller temaer præsenteret på kurset.
 
500 siders obligatorisk litterarur + 200 siders selvvalgt litteratur for kandidatsstuderende. Selvvalgt litteratur skal være relevant.

Kompendium kan købes i bogladen (Academic Books).

Kurset består af lige dele præsentation og diskussion af kursets læseplan; relateret til relevante historiske eller nutidige fænomener, hvorigennem de studerende reflekterer over og kontekstualiserer en antropologi om frygt.

Kurset vil løbende invitere forskere med viden om ’frygtfænomener’ til at fremlægge og diskutere egen eller anden kursusrelevant forskning.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 35
  • Seminarhold
  • 28
  • Studiegrupper
  • 16
  • Undervisningsforberedelse
  • 131
  • I alt
  • 210
Point
10 ECTS
Prøveform
Portfolio
Portofolioopgaver: Underviseren fastsætter hvor mange portfolioopgaver, der skal afleveres og længden af disse.
Minimum 75% af portofolio opgaverne indgår i den samlede bedømmelse.
Underviser meddeler ved kursets afslutning hvilke opgaver, der ligger til grund for bedømmelsen.

Eksamen skal altid vedrøre en problemstilling relevant for kurset og skal inkludere litteratur fra kurset.

Essayet kan skrives individuelt eller i grupper på maksimum 4 personer. Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres at individuel bedømmelse finder sted. Læs mere om reglerne for gruppeeksaminer i studieordningens punkt 4.3.1
Krav til indstilling til eksamen
Den studerende skal deltage aktivt i undervisningen for at kunne aflægge eksamen i kurset. Parametrene for aktiv deltagelse fastsættes af underviser og kan f.eks. være oplæg.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Der er udpeget en sekundær intern bedømmer på denne eksamen, der vil deltage i bedømmelsen, hvis den primære bedømmer finder dette er nødvendigt
Reeksamen
1. og 2. reeksamen: Den studerende skal have deltaget i 1. eksamensforsøg for at have ret til reeksamen. Den studerende skal tilmelde sig reeksamen.
Skriftlig eksamen: Nyt essay/nye portofolioopgaver afleveres med ny problemformulering, det må gerne omhandle samme emne. Afleveres ved den udmeldte reeksamensdato.
Ved mundtlig eksamen: Den studerende skal udarbejde et nyt oplæg til mundtlig eksamen, det må gerne omhandle samme emne. Herefter skal den studerende op til ny mundtlig eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelser.
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Portfolio
Portofolioopgaver: Underviseren fastsætter hvor mange portfolioopgaver, der skal afleveres og længden af disse.
Minimum 75% af portofolio opgaverne indgår i den samlede bedømmelse.
Underviser meddeler ved kursets afslutning hvilke opgaver, der ligger til grund for bedømmelsen.

Eksamen skal altid vedrøre en problemstilling relevant for kurset og skal inkludere litteratur fra kurset.

Essayet kan skrives individuelt eller i grupper på maksimum 4 personer. Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres at individuel bedømmelse finder sted. Læs mere om reglerne for gruppeeksaminer i studieordningens punkt 4.3.1
Krav til indstilling til eksamen
Den studerende skal deltage aktivt i undervisningen for at kunne aflægge eksamen i kurset. Parametrene for aktiv deltagelse fastsættes af underviser og kan f.eks. være oplæg.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Der er udpeget en sekundær intern bedømmer på denne eksamen, der vil deltage i bedømmelsen, hvis den primære bedømmer finder dette er nødvendigt
Reeksamen
1. og 2. reeksamen: Den studerende skal have deltaget i 1. eksamensforsøg for at have ret til reeksamen. Den studerende skal tilmelde sig reeksamen.
Skriftlig eksamen: Nyt essay/nye portofolioopgaver afleveres med ny problemformulering, det må gerne omhandle samme emne. Afleveres ved den udmeldte reeksamensdato.
Ved mundtlig eksamen: Den studerende skal udarbejde et nyt oplæg til mundtlig eksamen, det må gerne omhandle samme emne. Herefter skal den studerende op til ny mundtlig eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelser.