AANB11005U Formidling og kommunikation

Årgang 2013/2014
Engelsk titel

Intermediation and Communication

Kursusindhold

Kurset indfører de studerende i grundlæggende teoridannelser angående kommunikation og formidling og introducerer en række forskellige former og genrer i fremstillingen og formidlingen af antropologisk viden.

Målbeskrivelser

Målet med kurset er at styrke de studerendes evne til at formidle antropologi til et ikke-antropologisk publikum.

Den studerende udarbejder en formidlingsopgave, der består af to separate tekster (tekst 1 og tekst 2), der tilsammen viser, at han/hun kan:
• Formidle egne antropologiske indsigter og antropologiske budskaber til ikke-antropologer.
• Reflektere over og argumentere for de trufne valg i formidlingsopgaven i forhold til målgruppe, formål, budskab og form.
• Reflektere over og argumentere for de trufne valg i formidlingsopgaven i forhold til udvalgte teorier om kommunikation og formidling.

 

Alle kurser på 1. år skal være bestået før kurset kan påbegyndes.
Seminar og workshop
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 37
  • Forberedelse
  • 72,5
  • Forelæsninger
  • 12
  • Seminar
  • 16
  • I alt
  • 137,5
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Der udarbejdes en formidlingsopgave. Formidlingsopgaven udarbejdes i udgangspunktet i grupper på ca. 4-6 personer, men kan undtagelsesvist udarbejdes individuelt (i udgangspunktet de samme grupper som i kurset kvalitative og kvantitative metoder). Oplæg til formidlingsopgave godkendes af underviseren.

Formidlingsopgaven består af to dele:

Tekst 1, der formidler udvalgte resultater af det gennemførte feltarbejde (eller andet) over for en nærmere angivet målgruppe. Formen kan vælges frit (For eksempel kronik, artikel til blad, tidsskrift eller avis; etnografisk dokumentarfilm (pilot) eller brug af digital kommunikation/sociale medier). Længden afhænger af mediet.

Tekst 2, der med inddragelse af kursets pensum, redegør udførligt for overvejelser og trufne valg i forbindelse med ovennævnte tekst, herunder valg af målgruppe, budskab og formål og det deraf udledte valg af form (medie, genre, argumentationsform mv.)
For de studerende, der vælger et andet medie (for eksempel video) udgør dette tekst 1, mens tekst 2 skal afleveres som beskrevet.
Eksamen afhænger af mediets karakter. Dog skal tekst 2 (se nedenfor) være min. 13.500 og max. 16.500 anslag uanset antal studerende i gruppen.

Ved gruppeeksamen skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres at individuel bedømmelse finder sted. Læs mere om gruppeeksaminer i studieordningens punkt 4.3.1
Krav til indstilling til eksamen
For at kunne deltage i eksamen i formidling og kommunikation, skal de studerende formidle resultaterne af deres projekt for deres medstuderende og inviterede gæster.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen
1. reeksamen:
En ny opgave med ny problemformulering skal afleveres. Den nye opgave skal indleveres ved den udmeldte reeksamensdato. Den studerende skal have deltaget i 1. eksamensforsøg for at have ret til reeksamen. Den studerende skal tilmelde sig reeksamen.

2. reeksamen:
En ny opgave med ny problemformulering skal afleveres. Den nye opgave skal indleveres ved næste eksamenstermin. Den studerende skal tilmelde sig reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen. Bemærk opfyldes formalia ikke afvises opgaven administrativt. Læs mere her for BA